Apotea inleder diskussion med facket om att öka antalet bemanningsanställda

Apotea inleder idag diskussioner med Unionen om att minska antalet tillsvidareanställda på logistikcentret i Morgongåva. Avsikten är inte att minska antalet arbetstillfällen utan att motsvarande antal hyrs in av bemanningsföretag. I samband med diskussionen varslar Apotea Arbetsförmedlingen om att 110 tjänster kan komma att påverkas.

Apotea inleder förhandlingar om att genomföra en omorganisation på lagret i Morgongåva. I korthet innebär förslaget att en del av personalen kan komma att sägas upp och att motsvarande bemanning sedan hyrs in av ett bemanningsföretag. Medarbetarna har informerats under tisdagseftermiddagen och förtagets förhoppning är att genomföra de fackliga förhandlingarna noggrant, men effektivt, för att bemanningsföretag snabbt ska få möjligheten att fånga upp berörd personal och kunna minimera känslan av osäkerhet.

”Vi har under senaste åren sett en ökande grad av oförutsedda uppgångar i efterfrågan och då är det bättre att kunna jobba mer med bemanning och minska risken för övertid – något som även facket efterfrågat. Därför undersöker vi nu möjligheten att använda oss av en bemanningslösning för ökad flexibilitet och för att säkerställa vårt löfte om snabba leveranser till våra kunder”, säger Stefan Eriksson, vice VD Apotea.

Apotea kommer i samband med förslaget att inleda diskussioner med lokala bemanningsföretag som redan helt, eller delvis bemannar andra logistikföretag på orten. Detta för att, genom en gemensam bemanningslösning, kunna dela personal med varandra.

”En förflyttning skulle innebära en större förutsägbarhet i schemaläggning, lättare att få semester när man önskar och mindre risk för övertid med kort varsel eftersom arbetskraft kan flöda mellan flera lokala företag”, säger Pär Svärdson, VD Apotea.