Apotea slutar annonsera på Facebook och Instagram

Pressmeddelande 2 juli 2020

Apotea.se, Sveriges största nätapotek, har beslutat att tills vidare stoppa all marknadsföring på Facebook och Instagram.

Beslutet är ett ställningstagande mot att Facebook tillåter spridning av rasistiska och hatiska inlägg och grupper på sina sociala medieplattformar.

” Apotea har nolltolerans mot hat, hot och rasism.  Vi tycker inte att Facebook gjort tillräckligt för att minska spridning av rasistiskt innehåll på sina plattformar. Därför tar vi vårt ansvar och slutar tills vidare med att annonsera hos dem”, säger Pär Svärdson, VD för Apotea.

Beslutet omfattar även Instagram som ägs av Facebook. Hur länge stoppet kommer att vara beror på vilka åtgärder Facebook kommer att vidta.

Frågan om hat och rasism i sociala medier har fått förnyad aktualitet genom Black lives matter-demonstrationerna runt om i världen. Flera företag över hela världen har krävt hårdare åtgärder av Facebook för att minska spridningen av olämpligt innehåll.

”Vi hoppas att Facebook hörsammar kraven från både användare och annonsörer. För Apotea är arbetet för alla människors lika värde en hållbarhetsfråga”, säger Pär Svärdson.

Pär Svärdson, VD Apotea.se, tel 070-4974237, mail: par@apotea.se

Apotea.se är Sveriges första fullsorterade apotek som bara finns på nätet. Apotea.se har det största sortimentet, över 20 000 receptfria varor och 8 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och de lägsta priserna enligt Handels Utredningsinstitut, HUI. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till dryga 2,7 miljarder 2019. Apotea.se har drygt 800 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se: apotea.se.