Apotea topprekryterar till styrelsen

Apotea valde vid moderbolaget Apolea holdings årsstämma Cecilia Qvist till ny styrelseordförande och Joanna Hummel till ny styrelseledamot. Cecilia har en lång operativ karriär bakom sig i ett flertal internationella techbolag och Joanna har lång erfarenhet från styrelsearbete och e-handel.

Apotea valde vid årsstämman Cecilia Qvist till ny styrelseordförande. Cecilia har omfattande ledarerfarenhet med fokus på snabbväxande, teknikdrivna bolag som genomgår transformationell tillväxt, inklusive Spotify, LEGO Ventures, NASDAQ och Leia Inc. I mer än 20 år har hon arbetat med företag runt om i världen för att bygga dynamiska och skalbara verksamheter. Hon är styrelseledamot i Kinnevik, Embracer och Polarium.

“Jag är mycket glad över att Cecilia Qvist har accepterat erbjudandet om att bli vår nya styrelseordförande. Hennes förmåga att se strategiska möjligheter kommer att hjälpa Apotea mot målet att bli Sveriges största apotek. Jag är övertygad om att hennes omfattande erfarenhet och breda kompetens kommer att vara värdefull för vår fortsatta utveckling”, säger Pär Svärdson, VD för Apotea.

“Jag är hedrad över att ha blivit vald till styrelseordförande och ser fram emot att arbeta tillsammans med styrelsen och ledningsgruppen för att fortsätta driva bolaget framåt. Vi har en spännande resa framför oss och jag är övertygad om att vi tillsammans kan uppnå stora framgångar”, säger Cecilia Qvist.

Samtidigt valdes Joanna Hummel som ny styrelseledamot. Joanna har många tunga e-handelsroller på sitt CV och har, förutom att hon suttit i styrelsen på Inet och varit strategisk rådgivare för Matas / KICKS även varit VD på Lyko, vd för H&M-satsningen Afound samt Norden- och Baltikumchef på Zalando. Joanna är även styrelseledamot i BHG Group, Viva Wine Group och Eton Shirts.

“Apotea är ett bolag som jag har följt länge. Jag har jobbat i närbesläktade bolag och är imponerad av tillväxttakten och det starka kundlöftet. Detta kombinerat med ett genuint samhällsengagemang gör att det här är ett drömuppdrag. Ser fram emot att bidra till bolagets redan starka position och utveckling.” säger Joanna Hummel.

“Vi välkomnar Joanna till Apoteas styrelse. Joanna har en imponerande erfarenhet inom e-handel som vi tror att Apotea kommer att ha nytta av framöver. Med Joanna och Cecilia får vi en stark styrelse som kan guida Apotea mot målet att bli Sveriges största apotek, säger Pär Svärdson“, VD Apotea.

Eva Swartz Grimaldi har varit Apoteas styrelseordförande sedan 2016 och har av hälsoskäl valt att inte ställa upp till omval. Eva fick 2021 utmärkelsen Guldklubban för sitt framgångsrika ordförandeskap i Apotea.

Taggar: