Kungen besökte Apotea i Morgongåva

H.M. Konungen besökte på torsdagen Morgongåva för att studera Sveriges största solcellsanläggning på taket till Apoteas logistikcenter. I samband med besöket informerades kungen av företrädare för forskningen och industrin om solcellsteknikens utveckling.

Våren 2018 flyttade Apotea in i sitt nya klimatsmarta logistikcenter i Morgongåva. Lokalen är till ytan 38 000 kvadratmeter. Logistikcentret är utrustat med Sveriges största solcellsanläggning på tak, med totalt 5560 solcellsmoduler och en kapacitet på ca 1,5 miljoner kWh per år.

Kungen har ett personligt intresse för solcellsteknik och förra året installerades solpaneler på Stockholms slotts tak.

Värd för besöket var Apoteas vd Pär Svärdson:

”Det är otroligt glädjande att H.M. Konungen valt att besöka oss idag för att se vår solcellsanläggning och hur solenergi kan driva vår verksamhet. Vi är glada att vikten av ett större fokus på hållbar energiproduktion är något som står högt på agendan hos både företag och företrädare för vårt land”.

I samband med besöket genomfördes ett seminarium om solcellsteknikens utveckling med professor Marika Edoff och professor Johan Tysk vid Uppsala universitet, samt Lars Hedström, grundare Solkompaniet.

”Från en blygsam mängd installerade solceller börjar nu Sverige bli ett intressant land för nya investeringar i solcellstekniken. Den totala elproduktionen är nu uppe i nästan 0,5 GW, motsvarande 500 miljoner kWh per år och vi ser en fortsatt kraftig ökning, både på småhus och industriella anläggningar, som den i Morgongåva”, förklarade Marika Edoff, professor vid institutionen för teknikvetenskap vid Uppsala universitet.

Under besöket deltog bland andra Anders Wall och Johan Wall från Morgongåva Företagspark, landshövding Göran Enander samt kommunalrådet Marie Wilén, Heby kommun.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Pär Svärdson, vd Apotea.se, tfn: 070–4974237, epost: par@apotea.se

Apotea.se är Sveriges första fullsorterade apotek som bara finns på nätet, med tillstånd av Läkemedelsverket. Apotea.se har det största sortimentet, över 16 000 receptfria varor och 5 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och de lägsta priserna enligt Handels Utredningsinstitut, HUI. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 11 Mkr till 2 miljarder 2018. Apotea.se har över 600 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se: apotea.se.