Stark tillväxt för Apotea under första halvåret

Apotea redovisar nya rekordsiffror. Försäljningen ökade med 36 procent till 1,3 miljarder kronor under årets första sex månader 2019. Sammantaget skickades närmare 4 miljoner paket under perioden, vilket också är en toppnotering.

”Vi har haft en fantastiskt fin utveckling under det första halvåret och försäljningen taktar på helt enligt plan”, säger Pär Svärdson, VD för Apotea.

Försäljningen under perioden januari-juni uppgick till närmare 1,3 miljarder kronor jämfört med 940 Mkr samma period i fjol.

Apotea har hittills i år skickat ut 4 miljoner försändelser från logistikcentret i Morgongåva. För att hantera den ökade försäljningen har investeringar gjorts i nya automatiserade lösningar som håller på att installeras.

Det är ett år sedan Apotea flyttade in i sitt nybyggda logistikcenter, utrustat med Sveriges största takplacerade solcellsanläggning. Solenergiproduktionen under det första året uppgick till 1,65 GWh, vilket motsvarar årsförbrukningen för nästan 100 villor. Solcellanläggningen bidrar även till att Heby kommun i dag är bäst bland Sveriges 290 kommuner på solenergi, med en genomsnittlig effekt på 205 watt per person.

Pär Svärdson,VD Apotea.se, tel 070-4974237, mail: par@apotea.se

Apotea.se är Sveriges första fullsorterade apotek som bara finns på nätet, med tillstånd av Läkemedelsverket. Apotea.se har det största sortimentet, över 16 000 receptfria varor och 8 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och de lägsta priserna enligt Handels Utredningsinstitut, HUI. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till 2 miljarder 2018. Apotea.se har drygt 650 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se: apotea.se.