Apotek Hjärtat är Sveriges grönaste varumärke

Apotek Hjärtat har utsetts till Sveriges grönaste varumärke inom kategorin apotek. Utmärkelsen baseras på en undersökning om hur svenska folket ser på frågor gällande hållbarhet och varumärken.

Sveriges Grönaste Varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av undersökningsföretaget Differ. Drygt 1 000 personer i åldrarna 15-75 år får besvara frågor kring miljö och hållbarhet samt ge sin syn på varumärken i nio utvalda branscher. Apotek Hjärtat ses som det grönaste varumärket i kategorin Apotek.

- Det är tydligt via årets undersökning av Sveriges Grönaste Varumärke att hållbarhet ökar i relevans och vägleder svenska folket. Konsumenter har idag stor kunskap om hållbarhet och agerar därefter genom att välja bort företag som inte upplevs gröna. Apoteket Hjärtat, som är vinnare inom sin bransch, har lyckats bygga tilltro hos svenska konsumenter genom att konsekvent kommunicera om sitt hållbarhetsarbete, säger Fredrik Berggren på strategikonsultbolaget Differ, som genomfört undersökningen.

Apotek Hjärtat har länge arbetat aktivt med hållbarhetsfrågor. Som första apoteksaktör införde Apotek Hjärtat 2017 hållbarhetsguiden ”Välj med Hjärtat”, för att lyfta de läkemedelsbolag som är transparenta med sitt miljö- och hållbarhetsarbete. Nu har guiden blivit branschgemensam under namnet ”Välvald”. Dessutom har Apotek Hjärtat lyft frågan genom kampanjen ”A hard pill to swallow” som Sustainable Brands utsåg till ”Årets insats 2020”.

- Idag är det svårt för konsumenter att få en uppfattning om vad en hållbar apoteksprodukt faktiskt är. När det kommer till exempelvis livsmedel och kläder är det mycket enklare att se hur produkten producerats. Vi kommer att fortsätta samarbeta med våra leverantörer och ställa krav för att driva utvecklingen framåt. Vi vill förenkla för våra kunder att göra mer hållbara val, säger Cecilia de Pedro, hållbarhetschef på Apotek Hjärtat.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

apotekhjartat.se, icagruppen.se