Apotek Hjärtat blir ett hjärtsäkert apotek

Som första apotekskedja i Sverige installerar Apotek Hjärtat hjärtstartare på eller i direkt anslutning till samtliga närmare 400 apotek. I samband med det utbildas företagets 3 500 medarbetare i hjärt-lungräddning. Syftet med initiativet är att rädda fler personer som drabbas av plötsligt hjärtstopp.

Plötsligt hjärtstopp kan inträffa var som helst, och varje dag dör runt 15 personer av det utanför sjukvården i Sverige. För varje minut som går utan behandling av en hjärtstartare minskar chansen att överleva med 10 procent. Med omedelbar hjärt-lungräddning ges de bästa förutsättningarna för att lyckas starta hjärtat med en hjärtstartare, och chansen att överleva ökar med två till tre gånger.

För att fler hjärtan ska få chans att fortsätta slå säkerställer Apotek Hjärtat att det finns hjärtstartare på eller i anslutning till kedjans närmare 400 apotek – från Älvsbyn i norr till Trelleborg i söder. Hjärtstartarna registreras i Hjärtstartarregistret för att bli tillgängliga för allmänheten.

– Med det här initiativet säkerställer vi att vi har en hjärtstartare på plats i alla våra apotek inom tre minuter, och att våra medarbetare kan hjälpa de som drabbas av ett plötsligt hjärtstopp i närheten, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

I samband med installationen av hjärtstartare utbildas samtliga Apotek Hjärtats 3 500 medarbetare i hjärt-lungräddning och får lära sig hur de använder en hjärtstartare.

– När fler personer kan och vågar starta hjärt-lungräddning, och när ännu fler hjärtstartare finns lättillgängliga, kommer också fler personer att kunna få snabb och livsavgörande hjälp. Det viktigaste är att göra någonting – chansen att överleva ökar påtagligt när någon påbörjar hjärt-lungräddning och använder en hjärtstartare fram till att ambulanspersonalen kommer och tar över, säger Inger Ros, förbundsordförande på Riksförbundet HjärtLung.

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52