Apotek Hjärtat januari-juni 2014

• Nettoomsättningen uppgick till 4 730 (3 739) MSEK, en ökning med 991 MSEK, inklusive förvärv. Exklusive förvärv uppgick tillväxten till 3,7 procent.
  • Resultatet (EBITA) uppgick till 216 (151) MSEK före engångsposter. En ökning med 65 MSEK, varav 47 MSEK är ett resultat av organisk tillväxt och en underliggande lönsamhetsförbättring, resterande 18 MSEK förklaras av att Vårdapoteket endast konsoliderades under perioden juni-dec i 2013 års jämförelsetal.
  • Periodens resultat uppgick till 82 (33) MSEK före engångsposter. En ökning med 49 MSEK.
  • Kassaflödet från löpande verksamheten för perioden uppgick till 141 (13) MSEK.
  • Vårdapoteket, som förvärvades under 2013, har integrerats och synergier har börjat realiseras. Förvärvet har konsoliderats från och med juni 2013, vilket har påverkat omsättning, resultat och kassaflöde positivt, medan läkemedelskostnader som vidarefaktureras minskar bruttomarginalen.

Viktiga händelser under första halvåret

• Varuförsörjningen i egen regi gav ett positivt resultatbidrag.
  • Ett treårigt avtal slöts med landstinget i Södermanland om leverans av tjänster inom läkemedelsförsörjning. Avtal med sex andra landsting förnyades.
  • Nordic Brand Academy placerade Apotek Hjärtat på topp-tio-listan över Sveriges mest ansedda varumärken.
  • Försäljningen av egna märkesvaror ökade till 15 (13) procent av handelsvarorna.
  • Den 25 juni tillkännagavs beslutet att förbereda Apotek Hjärtat för en börsnotering.

Händelser efter periodens slut

• Den 7 juli förvärvade Apotek Hjärtat företaget Apovet (omsättning 2013: ca 70 MSEK). I avvaktan på finansiell information har ett arbete initierats med att ta fram en förvärvsanalys. Preliminära uppgifter kommer att presenteras vid nästa delårsrapport.

“Apotek Hjärtats tillväxtambitioner handlar både om att öka tillgängligheten och att möta fler kundbehov. Vi avser
göra nyetableringar minst i proportion till vår marknadsandel. Samtidigt kommer lanseringen av e-handel att
förbättra tillgängligheten ytterligare.” Anders Nyberg, VD Apotek Hjärtat

VD:s KOMMENTAR

Ökad lönsamhet och kundnöjdhet
Apotek Hjärtat redovisar en ökad lönsamhet och tillväxt. Handelsvaror är den produktkategori som ökar mest, vilket innebär att produktmixen stärker det finansiella resultatet. Snittköpen ökar, framförallt till följd av en breddning av sortimentet, där andelen egna varumärken vuxit och nu uppgår till 15 procent av sålda handelsvaror. Vårt premiumvarumärke Apolosophy har på mindre än ett år etablerat sig som Apotek Hjärtats största varumärke inom kosmetika. Vi har byggt en position som Sveriges största och en av de mest lönsamma privata apotekskedjorna och Apotek Hjärtat finns med på topp-tio-listan över Sveriges högst ansedda varumärken 2014. Kundnöjdheten fortsätter att öka från en redan hög nivå och vi har dessutom branschens snabbast växande kundklubb med drygt 1,3 miljoner medlemmar.

Lansering av fullskalig e-handel
En breddning av sortimentet pågår i form av nya varugrupper samt tjänsteutveckling. Vi jobbar med differentiering genom nya butiksformat och moderniserar just nu befintliga apotek. Apoteksnätet optimeras samtidigt som tillgängligheten ökar genom lanseringen av e-handel. Lanseringen planeras till september och kommer att ske i nära samspel med befintliga apotek.

Egen varuförsörjning ökar tillgänglighet och effektivitet
Varuförsörjning i egen regi lanserades 2013. Vid halvårsskiftet omfattade den 7 av 10 produkter som såldes till konsument och gav ett positivt ekonomiskt resultat till apoteksrörelsen. Det egna varuflödet har ökat effektiviteten och därmed minskat hanteringskostnaden per kolli. Servicegraden är idag 95 procent och vi ser fortsatta förbättringsmöjligheter.

Vårdapoteket fullt integrerat och synergieffekter börjar realiseras
Integrationen av Vårdapoteket, som förvärvades 2013, har gått enligt plan. Synergieffekter har börjat realiseras. När man summerar perioden och Apotek Hjärtats successivt förbättrade resultat de senaste två åren framgår det att organisationen har en stark genomförandekraft. Den snabba konsolideringen av Vårdapoteket är ett exempel på det.

Framtidsutsikter
Apoteksmarknadens villkor är till en del beroende av den prismodell och de regelverk som beslutas av staten. För närvarande gör Tandvårds- och läkemedelsverket (TLV) en översyn av handelsmarginalen för receptbelagda läkemedel, vilken varit oförändrad sedan omregleringen 2009.

En uppgörelse mellan Läkemedelsindustriföreningen (LIF) och regeringen om prissänkningar på läkemedel trädde i kraft vid årsskiftet. De sänkta priserna påverkar omsättningen, men slår inte mot lönsamheten i samma utsträckning eftersom ersättningsmodellen styr mot volym snarare än pris.

En åldrande men allt friskare befolkning borgar för en måttlig men stabil utveckling av volymen på apoteksmarknaden. Apotek Hjärtat har goda förutsättningar att ta marknadsandelar. Tillväxtambitionerna handlar både om att öka tillgängligheten och att möta fler kundbehov. Vi avser att göra nyetableringar minst i proportion till vår marknadsandel. Butiksnätsoptimeringen kommer att fortsätta, liksom fokus på effektivitet och kostnadskontroll. Samtidigt kommer lanseringen av e-handel att förbättra tillgängligheten ytterligare.

Altor Fund III GP Limited och Apotek Hjärtats styrelse beslutade i juni att förbereda Apotek Hjärtat för börsnotering.
Det är ett kvitto på den stabilitet och mognad som uppnåtts i företagets verksamhet.

Anders Nyberg
VD Apotek Hjärtat

KONTAKTPERSONER
Vid frågor, vänligen kontakta någon av följande personer:
Göran Hesseborn, CFO, tel: 0761-120015, goran.hesseborn@apotekhjartat.se
Jonas Mjöbäck, Kommunikationschef, tel: 0733-127981, jonas.mjoback@apotekhjartat.se