Apotek Hjärtat tar hjälp av universitet för att utveckla sitt klimatarbete kring transporter

I takt med att allt fler väljer att e-handla ökar kraven på leveranserna, inte minst  ur ett hållbarhetsperspektiv. För att kunna erbjuda det bästa alternativet ur miljösynpunkt deltar Apotek Hjärtat i ett nytt forskningsprojekt som drivs av Linköpings universitet och Stockholms universitet, med syfte att utforma och presentera leveransalternativ med minimerad klimatpåverkan.

Idag står klimatpåverkan från transporter för en stor del av samhällets totala klimatavtryck. För att driva utvecklingen av mer hållbara leveransalternativ framåt ingår Apotek Hjärtat i ett nystartat forskningsprojekt, som drivs av Linköpings universitet och Stockholms universitet och finansieras av Vinnova. Målet med projektet är att ta fram underlag för klimatsmarta leveransalternativ för e-handelsdistribution, med avsikt att öka möjligheten för konsumenter att bidra till minskade utsläpp av växthusgaser.

–  Ambitionen för Apotek Hjärtats hållbarhetsarbete är alltid att det ska bidra till en positiv förändring för fler. Genom att delta i det här forskningsprojektet kan vi ”ta tempen” på vårt eget arbete och få ett akademiskt och objektivt perspektiv på våra satsningar. Samtidigt får vi möjlighet att kalibrera vårt klimatarbete utifrån den senaste forskningen inom e-handelns klimatpåverkan, säger Cecilia de Pedro, hållbarhetschef på Apotek Hjärtat.

Redan idag kan e-handelskunder hos Apotek Hjärtat välja fraktalternativ utifrån pris, leveranstid eller klimatpåverkan genom ett samarbete med leveransupplevelseplattformen Ingrid. Tillsammans med miljökonsulter har Apotek Hjärtat jämfört sina olika transportörer för att hitta det alternativ som i dagsläget är bäst ur miljösynpunkt.

–  Vi vill underlätta för våra kunder att göra medvetna val och lät därför göra en en jämförelse mellan de transportörer som vi har avtal med. Utifrån resultatet kunde vi se vilka av våra e-handelstransportörer som har lägst klimatpåverkan just idag. Vi hoppas att denna möjlighet uppskattas och väljs av våra kunder och att det samtidigt sporrar alla våra transportörer att fortsatta arbeta med att minska sin klimatpåverkan, säger Christina Ericsson, chef e-handel & digital utveckling på Apotek Hjärtat.

Läs mer om forskningsprojektet: https://liu.se/artikel/hallbar-distribution-i-e-handel
Läs mer om Apotek Hjärtats hållbarhetsarbete: https://www.apotekhjartat.se/hallbar-e-handel/

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52,
apotekhjartat.se, icagruppen.se