Bokslutskommuniké Januari – december 2012

1 januari – 31 december 2012

• Nettoomsättningen blev 7 026 (7 175) MSEK
  • Rörelseresultat före ränta, skatt och avskrivningar av goodwill (EBITA) uppgick till 244 (183) MSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 163 (114) MSEK

Viktiga händelser under året

• Fyra av tio konsumentförpackningar som såldes vid utgången av 2012 distribuerades av egen varuförsörjning, som utvecklas enligt plan.
  • Apotek Hjärtat ökade starkt i flera kundmätningar under 2012. Andelen kunder som ger betyget ”utomordentligt bra eller ”mycket bra” ökade till 72 procent i Apoteksföreningens mätning av kundnöjdhet.
  • Apoteks Hjärtats kundklubb hade vid 2012 års utgång 830 000 medlemmar, en ökning med 110 procent från 2011.
  • Apotek Hjärtat lanserade tjänster som bidrar till ökad kundnytta: söktjänsten Hitta Läkemedel, Hjärtats mobilapp och en abonnemangstjänst, som innebär att receptbelagda läkemedel finns färdiga att hämta när kunderna kommer till apoteket.
  • Apotek Hjärtat har bidragit till sänkt pris på den vanligaste värkmedicinen paracetamol med 8 procent genom ökad utbytesgrad.

Viktiga händelser efter periodens slut

• Lansering av produktsamarbete med Boots och ett nytt eget premiumvarumärke.

VD Anders Nyberg: – Vi står starka i hård konkurrens

Apotek Hjärtat står starka i hård konkurrens. Trots över 300 nya apotek på marknaden och stora egna investeringar i förändringsarbete har vi utvecklats till ett friskt och energiladdat företag som går starkt in i 2013.

Viktigast är att vi förstärkt vårt rörelseresultat (EBITA) och samtidigt fått nöjdare kunder.

Anledningen till att vi skjuter ifrån nu är att vi var först i branschen att byta ut kassa- och recept- expedieringssystem samtidigt som vi införde ett effektivare arbetssätt redan 2011. Vi gjorde de stora förändringarna snabbt och tidigt, så att vi kunde fokusera på att förbättra kundmötena under 2012. Kundnöjdheten har stadigt ökat i oberoende och egna mätningar.

Det här ger våra medarbetare förnyad energi att arbeta vidare med vårt viktigaste uppdrag; att ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande. Vi hjälper våra kunder att må bättre genom vår kunskap, våra produkter och tjänster. Vi är övertygade att även själva mötet med oss kan få människor att må bättre. Genuin omtanke och ett leende gör skillnad. Vår senaste medarbetarundersökning visar att index för engagemang ökar från 72 till 75, det bästa resultatet sedan Apotek
Hjärtat grundades för tre år sedan.

Enligt Daymakers undersökning rankas Apotek Hjärtat högst av apoteken vad gäller kundernas upplevelse i alla kanaler (multichannel). Alltså kundmötet i butik, telefon, e-post och på Facebook. Det känns bra då grunden i vår tillväxtstrategi är nöjda kunder som kommer tillbaka.

Alla kunder är dessvärre inte lika nöjda. Tillgängligheten till läkemedel på apotek generellt har under året bekymrat representanter för till exempel Reumatikerförbundet och PRO. Vi tar deras upplevelser på största allvar.

Vi vill svara med att helst överträffa deras förväntningar och har därför satt ett nytt mål för tillgänglighet 2013, 96 procent av kunderna ska få sina läkemedel direkt när de kommer till våra apotek. Det är högre än riktlinjen för branschen på cirka 94 procents servicegrad. Dit når vi framförallt genom vår stora satsning på egen varuförsörjning där vi tar kontroll över leveranserna till apoteken. Vi var också först ut med att öppet visa varulagret på alla våra 276 apotek på internet, i mobilappar och via kundtjänsten för att minska risken att kunder går tomhänta från apoteken. Vår nya abonnemangstjänst för kunder som använder läkemedel regelbundet kommer under 2013 att bli tillgänglig på alla apotek.

Sammanfattningsvis är jag stolt över vad vi i företaget tillsammans åstadkommit 2012, som varit ännu ett utmanande år för många i apoteksbranschen. Med ett positivt resultat, nöjdare medarbetare, nöjdare kunder, bredare sortiment och en bra start på egen varuförsörjning går vi starka in i 2013.

Anders Nyberg
VD Apotek Hjärtat