Myten bekräftad – många undviker att prata med främlingar, trots att behovet är stort

Majoriteten pratar aldrig eller sällan med främmande människor på bussen, i väntrum eller i kön på ICA. Trots det visar en ny Sifo-undersökning, gjord av Kantar Public på uppdrag av Apotek Hjärtat, att många skulle vilja prata mer med främlingar – inte minst yngre män. Nära var tredje person (30 procent) uppger att de skulle vilja prata mer med främmande människor. Bland män i åldern 18-29 ökar siffran betydligt till nära varannan person (47 procent). För att lyfta vikten av samtal och på så sätt främja människors välmående, initieras Mind månad – ett initiativ av Mind där Apotek Hjärtat deltar.

Att nära relationer kan gynna ens välmående är många medvetna om. Men hur påverkas vi av kortare samtal med personer vi inte känner på till exempel bussen eller i hissen? Nära sju av tio (68 procent) uppger att de har liten kunskap om de många hälsoeffekter som kortare samtal med främmande människor kan innebära.

– En pratstund med främmande människor kan påverka måendet i vardagen på flera sätt, genom att bland annat minska ensamhetskänslor, dämpa både ångest och oro samt öppna upp för nya diskussioner eller tankar vi aldrig tidigare tänkt. Undersökningen visar att många faktiskt känner glädje (63 procent) och värme (42 procent) när de får ett enkelt hej eller leende från en främling, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Annika Svedberg poängterar att detta ofta blir tydligt för de som arbetar på apotek. För vissa kunder kan apoteksbesöket vara dagens höjdpunkt. Och genom att ge lite av sin tid, lyssna och bekräfta den andra personen kan man skänka både tröst och hopp. Det är bland annat osäkerheten om vad man ska säga (26 procent) eller en rädsla för att vara störande (23 procent) som stoppar oss från att ta kontakt. Även om många av oss känner positiva känslor när en främmande person tar kontakt, undviker vi själva att göra det.

– Det är främst yngre personer som har en önskan om att prata mer med främlingar. En bidragande orsak till detta kan såklart vara att tre av fyra personer i åldern 18-29 år (73 procent) upplever att deras skärmtid stjäl tid från faktiska mänskliga möten. Många unga lever dessutom i singelhushåll. Även om det finns positiva aspekter med digitala medier så behöver vi också träffas på riktigt, fortsätter Annika Svedberg.

För att lyfta vikten av samtal initieras Mind månad under maj – ett initiativ av Mind där Apotek Hjärtat deltar med sina omkring 390 apotek över hela landet. Under kampanjen i maj kommer Apotek Hjärtat att samla in pengar till Mind för att kunna ge fler hjälp och stöd. På apoteken kommer man uppmuntra till samtal mellan apoteksbesökare med Minds varmpratskort som stöd.

Mind är en ideell organisation som arbetar med psykisk hälsa bland annat genom att stödja människor som behöver någon att prata med genom stödlinjerna Självmordslinjen, Äldrelinjen, Livslinjen och Föräldralinjen. Minds samtalsstatistik bekräftar att det finns ett behov av mänskliga samtal. Fram till 2022 har antalet mottagna samtal i Minds stödlinjer ökat kontinuerligt, från 37 400 samtal år 2019 till 85 900 samtal år 2022.

– Behovet av medmänskliga samtal är större än någonsin. Tillsammans med Apotek Hjärtat vill vi nu få fler att förstå att varje samtal räknas – små enkla gester kan göra stor skillnad för en främmande persons välmående, säger Karin Schulz, generalsekreterare på Mind.

Undersökningens resultat i korthet:
Majoriteten av respondenterna pratar aldrig eller sällan med främmande människor på offentliga platser, bland annat på bussen (60 procent), caféer (60 procent), i väntrum (59 procent), hissen (54 procent), köer (54 procent) och på tåget (52 procent).

Fler än två av fem uppger även att de aldrig eller sällan pratar med främmande människor i affärer/butiker (45 procent) eller på flyget (44 procent).

… siffrorna ökar betydligt bland personer i åldern 18-29 år.

Fler än var fjärde person (26 procent) uppger att de inte pratar med främmande människor på grund av att de inte vet vad de ska säga. Nära var fjärde person uppger även att de är rädda för att vara störande (23 procent) och att de inte bryr sig (23 procent). Fler än var fjärde (27 procent) uppger även att de inte orkar.

Nära var tredje person (30 procent) skulle vilja prata mer med främmande människor. 33 procent av männen och 28 procent av kvinnorna uppger detta. Siffran ökar även betydligt bland män i åldern 18-29 år där nära varannan man (47 procent) uppger detta.

Nära 7 av 10 (68 procent) uppger att de har mycket liten till ganska liten kunskapom hälsoeffekterna av kallprat, såsom kortare vardagliga samtal, exempelvis en hälsning från en främmande person eller mer likgiltiga, enkla samtalsämnen med någon du kanske inte känner så bra.

Glädje (63 procent), värme (42 procent), nyfikenhet (27 procent) och förvåning (25 procent) är de främsta känslor respondenterna känner när en främmande person säger hej eller ler mot en.

Nära tre av fem (57 procent) upplever att deras skärmtid kan stjäla tid från faktiska mänskliga möten. Siffran ökar bland personer i åldern 18-29 år där nära tre av fyra (73 procent) uppger detta.

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på 1 022 intervjuer med den svenska allmänheten. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan den 13 och 15 februari 2023.

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

apotekhjartat.se, icagruppen.se

Med omkring 390 apotek runt om i landet, en stadigt växande e-handel och en omsättning på cirka 17 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största apoteksaktör. Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och relevanta hälsotjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information, se icagruppen.se och apotekhjartat.se.