Sju finalister möts i tuff uthållighetskamp - dags för SM-final i Plankan

Apotek Hjärtat har under hösten arrangerat uttagningar till ett svenkt mästerskap i den klassiska träningsövningen ”plankan”. Den 29 oktober hålls finalen i Mall of Scandinavia i Stockholm. Deltagarna imponerande stort på juryn under uttagningarna och de tre bästa tiderna landade på 25:02 minuter, 35:02 minuter och imponerande 40:05 minuter.

I syfte att inspirera till en hälsosam livsstil har Apotek Hjärtat under hösten dragit igång uttagningar till SM i Plankan. Kvalomgångarna har anordnats i Stockholm, Göteborg och Malmö. Den 29 oktober är det dags för final i Mall of Scandinavia klockan 14.00.

– Vi blev väldigt imponerade av deltagarnas insatser under uttagningarna. Visst hade vi en förhoppning om riktigt bra tider men att så pass många stod runt en halvtimme i plankan är riktigt häftigt. Vi kan med största säkerhet räkna med en väldigt spännande och jämn final eftersom många av de bästa tiderna ligger nära varandra, säger Karin Andrén, kategorichef på Apotek Hjärtat.

Sju finalister deltar i finalen, däribland 70-åringen Kent Carlenäs från Spånga, som stod i 35 minuter och 2 sekunder. Den bästa kvaltiden satte Vaxjöbon Mikael Bergqvist som tagit sig till Göteborg för att stå i plankan i 40 minuter och 5 sekunder. Den tredje bästa tiden stod Malin Heimdahl för i Stockholmsuttagningen - 25 minuter och 2 sekunder.

Här är alla finalister i Apotek Hjärtats SM i Plankan:
Mikael Bergqvist, kvaltid: 40:05
Kent Carlenäs, kvaltid: 35:02
Malin Heimdahl, kvaltid: 25:02
Peter Priklonsky, kvaltid: 18:01
Linda Persson, kvaltid: 12:36
Ann Lindström, kvaltid: 7:19
Jia Qian Ni, kvaltid: 5:19

Män och kvinnor tävlar i samma kategori. På plats kontrollerar funktionärer att övningen genomförs rätt och stoppar tiden när deltagaren inte längre orkar hålla positionen. Den som stått längst på varje uttagsort har gått vidare till SM-finalen i Stockholm den 29 oktober. Vinnaren belönas med en hälsoresa och titeln Mästare i Apotek Hjärtats SM i Plankan, 2016.

Läs mer om SM i Plankan här: https://www.apotekhjartat.se/om-oss/sm-i-plankan-2016/

ICAs presstjänst, telefon: 010 422 52 52