APL Bokslutskommuniké 2013

Stockholm, den 19 februari 2014; Under 2013 har APL haft en positiv försäljningsutveckling inom båda affärsområdena, Vård & Apotek och Life science. Nettoomsättningen har ökat med 450,5 mkr till 1 174,2 mkr, vilket är en ökning på drygt 60 procent. Under året har APLs fokus varit på kunderna och organisationen har anpassats för en tätare kundkontakt och större affärsdriv.

- 2013 har varit ett händelserikt och utmanande år för APL med en stark försäljningsutveckling och en större strukturförändring, säger Eva Sjökvist Saers, VD på APL. APL har infört en ny organisation med en tydligare uppdelning mellan affärsdrivande enheter (affärsområden) och leveransenheter. Den nya organisationen är bättre anpassad för att möta våra kunders olika behov och skapar en närmare dialog med kunden. Det glädjer mig att se att de förbättringsåtgärder som införts under året resulterar i en bättre service till samtliga våra kunder och en positiv ekonomisk utveckling. Under året har APL stärkt sin position inom vård & apotek, med vårt erbjudande till svensk sjukvård och apotek. Dessutom ser vi en mycket positiv utveckling inom Life science med en större efterfrågan av de tjänster vi erbjuder.

Sammanfattning helåret 2013

• Nettoomsättningen för koncernen uppgick till 1 174,2 (723,7) mkr.
  • Rörelseresultatet uppgick till 28,0 (-13,8) mkr.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 19,3 (-14,4) mkr.

Läs bokslutskommunikén i sin helhet APL bokslutskommuniké 2013.

Pia Åkerström, CFO, APL
Tel: 010 - 447 96 18, E-post: pia.akerstrom@apl.se

APL är en av Europas största tillverkare av extemporeläkemedel. APL är också en av de ledande kontraktstillverkarna inom life science i Sverige med resurser för utveckling, analys och tillverkning av läkemedel. APL har mer än 30 års erfarenhet av läkemedelsutveckling, 550 medarbetare och fyra produktionsanläggningar. Gemensamt för verksamheterna är att de bidrar till produkter som förbättrar eller räddar liv. Läs mer på www.apl.se