APL startar leveransen av extemporeläkemedel till Stockholms Läns Landsting

Strukturomvandling inom svensk läkemedelsförsörjning till slutenvården

Stockholm, den 26 november 2012; APL startar idag sitt uppdrag att producera och leverera extemporeläkemedel till Stockholms Läns Landsting, SLL. I ett första av flera steg tar APL över produktionen av steril extempore och cytostatika på Karolinska universitetssjukhuset i Solna. APL är därmed en del av en ny marknad som leverantör till de stora landstingen. Det är cirka ett och ett halvt år sedan APL vann en omfattande upphandling som leverantör till Västra Götalandsregionen, VGR.

– Vi är mycket glada och stolta över att vara en drivande aktör i en strukturomvandling inom läkemedelsproduktionen i Sverige, säger Eva Sjökvist Saers, VD, APL. Det förtroende vi har fått av Sveriges två största landsting, att ansvara för tillverkning av extemporeläkemedel var ingen självklarhet när APL blev självständigt i samband med omregleringen av apoteksmarknaden. Det här är ett sätt för oss att bredda APLs tjänsterbjudande inom vårt specialområde – utveckling och tillverkning av individanpassade läkemedel.

Inför starten av leverans till SLL har APL investerat i en ny tillverkningsenhet i Kungens kurva söder om Stockholm. Anläggningen är den modernaste i Sverige inom sitt område och kommer att producera cytostatika och andra sterila beredningar. Tillverkningen kommer att ske både i denna anläggning och på Karolinska universitetssjukhuset i Solna.

Individanpassade läkemedel spelar en allt mer central roll i vården. I takt med detta har APL ändrat sin modell från en statisk roll som underleverantör till att ta steget in på sjukhusen för att få ett närmare samarbete med vården. Det innebär nya kontaktytor och affärsprinciper.

– Det här är stora affärer med hög komplexitet, säger Kia Frenssen, chef APL Extempore. Kundenkäter inom Västra Götalandsregionen och Region Halland visar på hög kundnöjdhet. Stockholms Läns Landsting har sina egna specifika förutsättningar, och vi har gemensamt arbetat för att få en så smidig implementering som möjligt.

APL erbjuder även iordningsställandet av kliniskt prövningsmaterial på sjukhusen, en tjänst som underlättar för läkemedelsföretag som bedriver kliniska prövningar på sjukhus inom SLL.

För mer information kontakta:

Eva Sjökvist Saers, VD, APL

Tel: 010 - 447 96 10, E-post: Eva.SjokvistSaers@apl.se

Michael Brobjer, chef Marknad och Affärsutveckling, APL

Tel: 010 - 447 96 11, E-post: Michael.Brobjer@apl.se

Kia Frenssen, chef Extempore, APL

Tel: 076 724 58 16, E-post: Kia.Frenssen@apl.se

APL är en av Europas största tillverkare av extemporeläkemedel. APL är också en av de ledande kontraktstillverkarna inom life science i Sverige med resurser för utveckling, analys och tillverkning av läkemedel. APL har mer än 30 års erfarenhet av läkemedelsutveckling, 480 medarbetare och fyra produktionsanläggningar. Gemensamt för verksamheterna är att de bidrar till produkter som förbättrar eller räddar liv. Läs mer på www.apl.se