Fokus på individanpassade läkemedel på årets APL seminarium

Stockholm, 29 april 2014; Torsdagen den 24 april höll APL årstämma på Sheraton Hotel i Stockholm. Det var fjärde gången ett seminarium arrangerades i anslutning till bolagsstämman. Detta år låg fokus på patienter med speciella behov. De engagerade föredragshållarna representerade myndigheter, biotechbranchen, läkemedelsföretag och vården.

Seminariet bar titeln ”Individanpassade läkemedel för personer med sällsynta sjukdomar – personalised medicine, orphan drugs och extemporeläkemedel”.  Den övergripande frågeställningen belyste frågan hur patienter med speciella behov kan få effektiv behandling med hjälp av läkemedel.

Patienter som har drabbats av en ovanlig eller sällsynt sjukdom har mindre möjlighet att få effektiv behandling på grund av att det ofta saknas relevanta läkemedel till att behanda dessa sjukdomar. Man uppskattar att det i Sverige finns cirka 500 000 patienter som lider av en sällsynt eller mycket sällsynt sjukdom, och antalet sällsynta sjukodamar växer hela tiden. Cirka 8 000 sällsynta sjukdomar har identifierats och cirka 250 nya diagnoser tillkommer varje år. Även om dessa patientgrupper har rönt större uppmärksamhet under senare år, är behoven kraftigt växande och utmaningarna stora för de utvecklande biotech- och läkemedelsföretagen.

Madeleine Wallding, öppnade seminariet med sin presentation av det pågående arbetet inom Nationella läkemedelsstrategin,NLS. Kerstin Westermark, följde upp med en rapport om  Commitee for Orphan Medical Products,COMPs, syn på orphan drugs – särläkemedel - och personalised medicine. Erik Brouwer redogjorde för hur Sobi organiserar sig för att på effektivaste sätt utveckla orphan drugs. Anders Waas, TikoMed, belyste marknaden för läkemedel mot sällsynta sjukdomar.

- Ämnet för årets seminarium är högaktuellt och något som APL brinner för. Mycket av det vi gör är riktat till patienter med speciella behov. Antingen genom att vi utvecklar eller kontraktstillverkar särläkemedel för våra kunder eller att vi fungerar som tillverkare av extemporeläkemedel utifrån läkarens ordination och vårdens behov, säger Michael Brobjer, chef affärsområde Life science & Marknad som också var seminariets moderator. Vi är mycket glada över att kunna hålla ett seminarium inom ett så spännande område och med så många fantastiskt inspirerande och givande presentationer.

Den fantastiska utvecklingen av antikroppsbehandling av HER2 positiv bröstcancer, beslrevs av Jan-Olov Sandberg, Roche. APLs Petra Ekerot gav konkreta exempel på hur extemporeläkemedel kan förbättra behandlingen av barn. Överläkare Rolf Zetterström lät fallbeskrivningar från verkligheten på Karolinska Universitetssjukhuset tecknade slutligen en bild av behandlingen av barn med medfödda metabola sjukdomar.

Bilder från APLs seminarium finns tillgängliga under pressbilder på APLs hemsida.

Michael Brobjer, Chef affärsområde Life science & Marknad, APL

Tel: 010 - 447 96 11, E-post: michael.brobjer@apl.se

APL är en av Europas största tillverkare av extemporeläkemedel. APL är också en av de ledande kontraktstillverkarna inom Life science i Sverige med resurser för utveckling, analys och tillverkning av läkemedel. APL har mer än 30 års erfarenhet av läkemedelsutveckling, 550 medarbetare, omsättning på ca 1,2 mdkr och fyra produktionsanläggningar. Gemensamt för verksamheterna är att de bidrar till produkter som förbättrar eller räddar liv. Läs mer på www.apl.se

Snabbfakta

Gemensamt för APLs verksamheter är att de bidrar till produkter som förbättrar eller räddar liv.

Det vi gör är riktat till patienter med speciella behov. Vi utvecklar eller kontraktstillverkar särläkemedel för våra kunder eller fungerar som tillverkare av extemporeläkemedel,
Michael Brobjer, Chef AO, Life Science & Marknad