Minister Gabriel Wikströms besök på APL

Stockholm, den 23 september 2015; Folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister Gabriel Wikström besökte APL i Kungens kurva tillsammans med statssekreteraren Agneta Karlsson och medarbetare från Socialdepartementet den 18 september. Vid besöket presenterades APLs verksamhet, roll och ansvar inom tillverkning av individanpassade extemporeläkemedel.

APL utvecklar och tillverkar individanpassade extemporeläkemedel för patienter med särskilda behov. APL är ett företag ägt av svenska staten under Socialdepartementet. Vid besöket fick Gabriel Wikström och medarbetare en inblick i extemporeläkemedels roll i svensk sjukvård, samt i APLs verksamhet och roll med särskilt fokus på individuellt tillverkade läkemedel. APLs VD Eva Sjökvist Saers presenterade APLs verksamhet, framtida möjligheter och utmaningar.

– Gabriel Wikström, Agneta Karlsson och deras medarbetare visade stort intresse för det som presenterades och vi hade en mycket bra dialog. Som ytterst ansvarig för svensk hälso- och sjukvård är det viktigt att Gabriel Wikström känner till APLs uppdrag och roll att tillhandahålla individanpassade läkemedel, säger Eva Sjökvist Saers, VD APL.

Vid besöket demonstrerades tillverkning av individanpassade läkemedel i APLs lokaler för sådan läkemedelstillverkning i Kungen kurva. Gabriel Wikström och Agneta Karlsson fick också möjlighet att själva pröva på att tillverka kapslar och dermatologiska läkemedel.

APL tillverkar individanpassade extemporeläkemedel till patienter som av någon anledning inte kan ta befintliga registrerade läkemedel. Detta är en viktig del i en anpassad vård och säkerställer att även patienter med speciella behov får en adekvat behandling. För denna typ av tillverkning har APL ett särskilt samhällsansvar genom att säkerställa att av läkare ordinerat extemporeläkemedel, finns tillgängligt i rätt beredningsform och dos till patienten. APL levererar extemporeläkemedel till samtliga apotekskedjor och till alla landsting via sjukhusapotek till sjukhusvården.

Bilder finns tillgängligt under pressbilder på APLs hemsida.

APL är en av Europas största tillverkare av extemporeläkemedel. APL är också en ledande kontraktstillverkare inom Life science med resurser för utveckling, tillverkning och analys av läkemedel. APL har mer än 30 års erfarenhet av läkemedelsutveckling och omsätter årligen ca 1,2 mdkr. APLs 550 medarbetare är verksamma vid fyra produktionsanläggningar runt om i Sverige samt vid beredningsenheter i anslutning till sjukhus. APL bidrar till läkemedel som förbättrar eller räddar liv. Läs mer på www.apl.se

Snabbfakta

Sjukvårdsminister Gabriel Wikström besöker APLs tillverkningsenhet i Kungens kurva söder om Stockholm. Statligt ägda APL tillverkar individanpassade läkemedel – så kallade extempore läkemedel – för patienter med särskilda behov. Läkemedlen är viktiga för att säkerställa adekvat sjukvård till alla. Vid besöket fick sjukvårdsministern också prova på att själv tillverka kapslar.