Apoteket satsar på rationellare hantering av dosläkemedel

Apoteket satsar på rationellare hantering av dosläkemedel Apoteket AB har ett nationellt ansvar för att dosförpacka läkemedel till de patienter som fått sådant förskrivet. I dagsläget nyttjar drygt 150.000 patienter dosförpackade läkemedel. Fram till år 2005 beräknas ytterligare 100.000 patienter inom nuvarande målgrupp vara i behov av dessa tjänster. För att klara av den ökade efterfrågan måste Apoteket utvecklas och effektivisera doshanteringen. Idag finns dosproduktion på 29 enheter spridda över hela landet med totalt cirka 550 anställda. Dessutom hanterar de flesta apotek dosförpackningar på ett eller annat sätt. En intern utredning av verksamheten visar på att en reducering av antalet enheter och ett förändrat arbetssätt skulle möjliggöra framtida efterfrågan kan hanteras till rimliga kostnader. Apotekets styrelse har därför beslutat om en långsiktig plan för dosverksamheten där bland annat nuvarande 29 enheter slås samman till tolv. Dessutom kommer administrativ hantering, produktion och logistik att effektiviseras. - Genom detta beslut har vi lagt grunden för en rationellare hantering av dosläkemedel, säger Stefan Carlsson, VD för Apoteket. Presskontakter Informationsdirektör Thony Björk Tfn 08-466 11 61 Mobil 070-520 03 57 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/28/20020128BIT00790/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/28/20020128BIT00790/bit0001.pdf