Apoteket startar nyhetstjänst på Internet

Apoteket startar nyhetstjänst på Internet I dag, den 31 januari 2002, startar Apoteket AB en nyhetstjänst kring läkemedel på Internet, www.apoteket.se, för Sveriges allmänhet. En kvalificerad redaktion kommer att bevaka utvecklingen inom läkemedelsområdet och rapportera läkemedelsnyheter. - Ambitionen är att bli den främsta källan till kunskap om läkemedel och läkemedelsbehandling för Sveriges befolkning, säger Fredrik Hedlund, chefredaktör för apoteket.se. Många använder läkemedel fel Alltför många människor använder sina läkemedel på ett felaktigt sätt, bland annat därför att de inte har tillräcklig kunskap om läkemedlen. Felaktigt använda läkemedel kan resultera i försämrad effekt eller onödiga biverkningar och kan därigenom leda till en sämre hälsa. Detta vill Apoteket AB motverka. Minska felanvändningen och förbättra hälsan Behovet av tillförlitlig och lättillgänglig läkemedelsinformation är i dag större än någonsin. Det beror dels på att patienterna förväntas ta ett allt större ansvar i dagens hälso- och sjukvård och dels på svårigheten att avgöra hur tillförlitlig en källa är, speciellt på Internet. Apotekets Nyhets- och läkemedelsredaktion är helt producentobunden och har uppgiften att oberoende rapportera om läkemedelsutvecklingen. Med Apotekets nyhetstjänst på nätet kan intresserade personer tryggt följa utvecklingen kring den läkemedelsbehandling de är intresserade av. - Med en ökad kunskapsspridning om läkemedel och dess användning i samhället kan vi förhoppningsvis förbättra patienternas hälsa genom att minska felanvändningen av läkemedel, säger Fredrik Hedlund. För mer information: Fredrik Hedlund, chefredaktör apoteket.se, tel: 040-35 97 50, mobil: 070- 213 08 30, e-post: fredrik.hedlund@apoteket.se Thony Björk, informationsdirektör Apoteket, tel 08-466 11 61, mobil 070- 520 03 57, e-post: thony.bjork@apoteket.se Apoteket AB är ett statligt ägt företag, utan vinstintresse, med uppgift att distribuera läkemedel i Sverige. Apoteket AB har också uppdraget att erbjuda producentobunden läkemedelsinformation till allmänheten. Apoteket AB är sedan tidigare delägare i webbplatsen för sjukvårdsinformation - www.infomedica.se - tillsammans med Sveriges landsting. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/31/20020125BIT00780/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/31/20020125BIT00780/bit0002.pdf