Apotekets bokslutskommuniké för år 2000

Apotekets bokslutskommuniké för år 2000 Sänkta marginaler för Apoteket AB har kommit samhället tillgodo i form av sänkta läkemedelskostnader. Detta har emellertid också medfört en resultatförsämring i företaget för år 2000. Apotekets intäkter ökade med 6,6 procent under år 2000 till 27 893 mnkr (26 156). Trots ökningen försämrades resultatet efter finansiella poster kraftigt till 29 mnkr (400). Resultatförsämringen förklaras främst av två, av Riksförsäkringsverket beslutade, marginalsänkningar om sammantaget närmare 250 mnkr, vilket har kommit samhället tillgodo i form av lägre läkemedelskostnader. Därutöver påverkas resultatet negativt av ett sämre finansnetto på grund av engångsintäkter år 1999. - Läkemedelskostnaderna fortsätter att öka. Vi har under året precis som tidigare år haft en volymtillväxt samtidigt som vi ser en förskjutning mot nyare och dyrare läkemedel. Apotekets uppgift är att verka för en bra läkemedels-användning till lägsta möjliga kostnad. - Vi fortsätter att vidareutveckla vår verksamhet för att leva upp till kundernas förändrade behov. Den resultatnivå vi redovisar för år 2000 är givetvis inte hållbar långsiktigt. Förutom att resultatet påverkats av marginalsänkning och sämre finansnetto har kostnaderna för utbyggnad av dosverksamhet och ökade kostnader för delbetalningssystemet belastat resultatet ytterligare, säger Stefan Carlsson, VD för Apoteket AB. - För ytterligare information kontakta: Informationsdirektör Thony Björk tfn 070-520 03 57 eller ViceVD Per Matses tfn 070- 622 06 27. Kommunikén finns tillgänglig på vår hemsida: www.apoteket.se/foretag/ekonomiskinfo ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/12/20010312BIT00960/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/12/20010312BIT00960/bit0002.pdf