Arbetsplatskod, ett måste på recepten

Arbetsplatskod, ett måste på recepten Imorgon måste apotekens kunder ha en arbetsplatskod på sina recept för att få rabatt på sina läkemedel. Enligt en ny lag har Apoteket blivit ålagda att kontrollera om recepten har en arbetsplatskod. Koderna i sig är ett bra och effektivt sätt att få kontroll på läkemedelskostnaderna, säger Stefan Carlsson, VD på Apoteket. Arbetsplatskoden är framför allt till för landstingens uppföljning. Koden är en förutsättning för att landstingen ska kunna se på vilken arbetsplats läkemedelskostnaderna skapas. Med en arbetsplatskod går det att se hur mycket pengar som sparas på att byta dyra läkemedel mot billigare och vilka besparingar man missar. Man kan också se vilka preparat som byts, och till vad, samt hur många byten det blir över huvudtaget både totalt och per landsting och/eller arbetsplats. Detta går att redovisa i kronor och ören, preparat och substanser, beredningsformer och styrkor. Om ett recept saknar arbetsplatskod, som visar var det skrivits ut, hamnar kostnaden utanför förmånssystemet och kunden riskerar att få betala hela läkemedelskostnaden själv. Därför är det bäst att alla berörda kontrollerar att deras recept har en arbetsplatskod. Den ska synas som en streckkod på receptet. Det är viktigt att förskrivarna tar det ansvaret och att våra kunder är observanta på koden. Utan en arbetsplatskod, försvåras expedieringen på apoteken. På sikt kommer arbetsplatskoderna förhoppningsvis leda till en bättre läkemedelsanvändning och en bättre kontroll för landstingen över läkemedelskostnaderna. Det är något vi alla kommer ha glädje av, säger Stefan Carlsson. Läs mer på www.apoteket.se. Presskontakter Thony Björk, informationsdirektör Apoteket AB, 08-466 11 61, 070-520 03 57 Andreas Rosenlund, pressekreterare Apoteket AB, 08-466 10 58, 070-359 10 58 Apoteket har ett viktigt samhällsuppdrag: att sörja för att läkemedel finns i hela landet på ett effektivt sätt. Apotekets medarbetare är experter på läkemedel och hälsofrågor. Apoteket driver 900 apotek och har 12.000 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/30/20020927BIT00610/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/09/30/20020927BIT00610/wkr0002.pdf