Läkemedelsboken stöd för bättre läkemedelsanvändning

Läkemedelsboken - stöd för bättre läkemedelsanvändning Utbudet av nya och dyrare läkemedel ökar och allt fler sjukdomar kan idag behandlas. För att uppnå avsedd effekt ska läkemedel användas på rätt sätt och ordinationen följas av patienten. I Läkemedelsboken finns aktuell läkemedelsinformation samlat och i årets utgåva finns även kapitel med fokus på bättre användning av läkemedel. Genom att erbjuda producentoberoende information om läkemedel till läkare kan en bättre läkemedelsanvändning på sikt uppnås. Apoteket AB ger sedan 1977 ut Läkemedelsboken vartannat år. Syftet är att förmedla kunskaper om optimal och kostnadseffektiv läkemedelsterapi vid de vanligaste sjukdomstillstånden. I den nya utgåvan av Läkemedelsboken, LB 2001/2002, återfinns bland annat följande kapitel med fokus på förbättrad läkemedelsanvändning: - Patienten - apoteket - förskrivaren hur olika aktörer kan medverka till en förbättrad läkemedelsanvändning. - Följer patienten läkarordinationen? hur följsamheten till behandlingen kan förbättras. - Kulturella aspekter på vård och läkemedel viktiga aspekter på läkemedelsbehandling hos patienter med utländsk bakgrund. - Hur man använder läkemedelsstatistik samt Evidensbaserad läkemedelsanvändning kapitel som syftar till bättre kontroll över läkemedelsanvändningen. För ytterligare information: Informationsdirektör Thony Björk tfn 070-520 03 57, apotekare Signe Bogentoft (redaktör) tfn 08-466 10 39, docent Anita Berlin tfn 08-466 14 35 eller docent Thomas Ihre (ordförande i redaktionskommittén för) tfn 08-616 14 03. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/04/20010404BIT00360/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/04/20010404BIT00360/bit0001.pdf