Nordiska apotek närmar sig varandra

Nordiska apotek närmar sig varandra Apotekarföreningarna i Danmark, Finland, Norge och Apoteket AB i Sverige går nu in i ett tätt samarbete. Den 28 januari blev Nordiska Apoteksföreningen en realitet, och den nya föreningen ska stärka apoteken och säkra större internationellt inflytande. - Den nya, nordiska föreningen är ett stort steg i rätt riktning. Samarbetet ska säkra kvaliteten, stärka den farmaceutiska utvecklingen på apoteken och samtidigt öka de nordiska apotekens internationella inflytande på den politiska arenan. Inom EU ska det bli en mycket tydlig nordisk profil i allt det som rör apoteksverksamhet. Och vi ser gärna en internationell utveckling på apoteksområdet, som följer den nordiska modellen, säger Stefan Carlsson, VD Apoteket AB. Den nordiska föreningens sekretariat förläggs till Köpenhamn och Danmarks Apotekarförenings lokaler. Föreningens första uppdrag blir att utveckla och förvalta ett nordiskt apotekskoncept, och det kan med tiden även omfatta riktlinjer för e-handel, distansfarmaci, och dosförpackning av läkemedel. Stefan Carlsson påpekar, att även om det är skillnad på hur apotekssektorn är uppbyggd i de nordiska länderna, så är målen de samma. - Det handlar om att säkra en god läkemedelsförsörjning och läkemedelsanvändning i samhället. Föreningen utnyttjar stordriftsfördelarna i de nordiska apoteken och utnyttjar den volym som apoteken tillsammans har. Uppdraget att inhämta stordriftsfördelarna är lagt på det nybildade bolaget Nordisk Apoteksservice AB, som skall arbeta för att hitta möjligheter till samverkan vad gäller inköp, sortiment etc. Dessutom ska verksamheten stötta uppbyggnaden av enheter som kan dosförpacka läkemedel. I Danmark och Finland etablerar man nu dosenheter och här i Sverige struktureras dosenheterna om, bland annat för att klara en ökad efterfrågan. Presskontakter Informationsdirektör Pressekreterare Thony Björk Andreas Rosenlund Tfn 08-466 11 61 Tfn 08-466 10 58 Mobil 070-520 03 57 Mobil 070-359 10 58 Apoteket AB är ett statligt ägt företag, utan vinstintresse, med uppgift att distribuera läkemedel i Sverige. Apoteket driver 900 apotek och har 12 000 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/08/20020208BIT00780/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/08/20020208BIT00780/bit0002.pdf