Nu kan hela Skåne handla på Apoteket via Internet

Nu kan hela Skåne handla på Apoteket via Internet Från och med den 3 juni kan alla invånare i Skåne beställa receptfria varor via telefon eller Internet och få samma information och rådgivning som när man handlar i ett lokalt apotek. Systemet har sedan i april testats i mindre skala i sydvästra Skåne, men ökas nu till att omfatta hela Skåne. Detta betyder att 1,1 miljon svenskar nu når Apotekets receptfria sortiment utan att behöva besöka ett lokalt apotek. Tjänsten öppnas successivt för hela Sverige under 2003. - För alla de som tycker de har för långt till ett apotek, är för sjuka att förflytta sig eller inte anser sig ha tid att besöka ett apotek kommer den nya servicen att innebära stora förbättringar. Tanken är att samma service som kan erbjudas på ett vanligt öppenvårdsapotek också ska kunna erbjudas via Internet och telefon, dygnet runt, säger Thony Björk, informationsdirektör, Apoteket AB. Varorna hämtas från ett så kallat distansapotek i Hässleholm och distribueras med bud till kundens bostad, arbete eller annan plats inom Skåne. Kostnaden för kunden blir 75 kr. Leverans kan ske inom 48 timmar från beställning. - Vi utvecklar tjänsten stegvis eftersom vi vill värna om förtroendet som människor känner för Apoteket. Därför testar vi systemet noga innan och väljer att börja i mindre omfattning innan hela landet kan handla, säger Tony Rydberg, affärsområdeschef Apoteket Direkt. Redan nu kan hela landet se Apotekets sortiment av produktfria varor med priser och produktinformation på www.apoteket.se. Presskontakter Tony Rydberg, affärsområdeschef Apoteket Direkt, 040-35 97 41, 070-545 24 28. Thony Björk, informationsdirektör Apoteket AB, 08-466 11 61, 070-520 03 57 Denna text och faktainformation hittar du också på www.apoteket.se/medieservice/Senaste nytt ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/03/20020603BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/03/20020603BIT00170/wkr0002.pdf