• Apoteket/

Apoteket AB utvecklar nytt expeditionsstöd för ökad patientsäkerhet vid läkemedelsförsäljning

Apoteket AB har i dagarna inlett ett forsknings- och utvecklingssamarbete för att ta fram ett nytt elektroniskt expeditionsstöd för den svenska apoteksmarknaden, som ska förbättra patientsäkerheten och sänka samhällets kostnader för felaktig läkemedelsanvändning.

Felmedicinering är ett stort och angeläget samhällsproblem. Cirka 30 procent av patienterna som uppsöker akuten och 10 procent av dem som läggs in på sjukhus har problem som orsakats av felaktig läkemedelsanvändning. Förutom att patienterna blir lidande uppskattas kostnaderna för felmedicinering till 25 miljarder kronor per år, vilket nästan motsvarar den totala försäljningen av förskrivna läkemedel i Sverige.

Inför den kommande omregleringen av apoteksmarknaden har regeringen i sitt nya verksamhetsavtal för Apoteket AB skapat möjligheter att utveckla ett nytt elektroniskt expeditionsstöd som ska öka patientsäkerheten och sänka samhällskostnaderna.

- Patienter får idag rutinmässig behandling av allt fler läkare och kommer i framtiden att kunna välja att besöka olika apotek. Det nya systemet kommer då att fungera som ett säkerhetsnät för patienter, liksom för deras läkare, som inte alltid vet vilka andra läkemedel som ordinerats, säger Erik Thorsell, kvalitetsansvarig på Apoteket AB.

Expeditionsstödet kommer att bli en del av den gemensamma infrastruktur som alla aktörer på den framtida marknaden kommer att få tillgång till via ett nytt statligt servicebolag. Det gemensamma systemet garanterar att alla recept granskas noggrant, enhetligt och systematiskt, oavsett vilken patient det gäller eller vilken återförsäljare av läkemedel som ska expediera receptet.

Expeditionsstödet kommer att utvecklas i samarbete med Medco Health Solutions, Inc., ett ledande amerikanskt bolag när det gäller att utveckla och uppdatera avancerade system för expeditionsstöd. Under 2007 genomförde Apoteket och Medco en analys av svenska receptuppgifter med hjälp av Medcos eget granskningssystem. Enligt Apotekets beräkningar tyder resultaten på att flera miljarder kronor skulle kunna sparas årligen i form av minskade läkemedelskostnader, lägre sjukvårdskostnader, färre sjukdagar och tidigare återgång till arbetet.

– Vi är glada över att ha fått möjligheter att utveckla ett nytt expeditionsstöd, och vi har valt att samarbeta med Medco som är en erkänd auktoritet på området. Våra gemensamma erfarenheter gör det möjligt för oss att snabbt utveckla och driftsätta ett unikt expeditionsstödssystem som är skräddarsytt för den svenska marknaden, och som kan ge betydande besparingar för sjukvården, samt förbättra omhändertagandet av enskilda patienter, säger Stefan Carlsson, vd för Apoteket AB.

– Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Apoteket och utveckla och anpassa denna teknologi till svenska förhållanden. Det kommer att öka säkerheten vid läkemedelsanvändningen, säger John Driscoll, Medcos chef för Nya Marknader.

Om expeditionsstödet
Expeditionsstödet är ett nytt elektroniskt system för receptgranskning. Varje recept som en läkare förskriver kommer att genomgå en automatisk säkerhetskontroll innan det expedieras, och stämmas av mot det svenska receptregistret som innehåller uppgifter om patientens alla tidigare ordinationer.

Den automatiska säkerhetskontrollen innebär att läkemedlet också granskas gentemot en särskild databas, anpassad till svenska förhållanden, som kan avgöra om det finns risk för interaktion mellan läkemedel, felaktig dosering, eller något annat problem i samband med ordinationen. Expeditionsstödet larmar så snart en möjlig risksituation uppstår. En farmaceut granskar receptet och tar vid behov kontakt med behandlande läkare, för att säkerställa att läkemedlet är lämpligt och säkert att expediera.

Presskontakter:
Elisabet Linge Bergman, presschef Apoteket AB, 08-466 11 95, 076-766 11 95