• Apoteket/

Apotekets hållbarhetsarbete: Apoteket granskar leverantörer på plats i elva länder

Under år 2011 genomförde Apoteket sammanlagt 29 revisioner på plats hos leverantörer i elva länder runt om i världen.

Grunden i Apotekets hållbarhetsarbete är bättre användning av läkemedel i samhället vilket är viktigt för minskad ohälsa och lidande för den enskilde. Apoteket vill även minska onödig miljöpåverkan från läkemedel och transporternas påverkan på klimatet.

– Vi vill följa upp att våra produkter och tjänster är framtagna på ett schysst sätt. Revisioner, i kombination med samarbete och dialog är vårt sätt att säkra att leverantörerna hela tiden utvecklas i rätt riktning, säger Ann Carlsson, vd i Apoteket.

Apoteket utgår från en riskbedömning och granskar sedan leverantörerna med interna eller externa revisorer, utifrån såväl miljö, kvalitet och socialt ansvar. Följ med på Apotekets hållbarhetsresa och läs mer i Hållbarhetsredovisningen på apoteket.se.

Kontakta Eva Fernvall, varumärkesdirektör i Apoteket, 010 – 447 5074.

Apotekets hållbarhetsarbete prisbelönt
Apoteket blev bäst i branschen i undersökningen Sustainable Brands, där Sveriges mest hållbara varumärken koras. Samtidigt hamnade Apoteket på plats 7 av alla de 200 undersökta företagen.

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter.Vår rådgivning och våra lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg.

Taggar: