År 2011 – ett händelserikt år för Apoteket

Apotekets nettoomsättning minskade till 22 960 MSEK (24 175) som en följd av hårdnande konkurrens. Rörelseresultatet förbättrades till 189 MSEK (-313). Förbättringen förklaras dock främst av att engångskostnader ingår i föregående års resultat.

─ Mot bakgrund av en allt hårdare konkurrens på både avtalsmarknaden och den öppna apoteksmarknaden måste vi genomföra åtgärder för att långsiktigt förstärka vår lönsamhet. Under år 2011 genomförde vi stora investeringar i framför allt nya IT-stöd som bland annat är en förutsättning för att utveckla nya starka kunderbjudanden, säger Ann Carlsson, vd Apoteket.

Januari till december 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 22 960 (24 175) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet uppgick till 189 (-313) miljoner kronor.
  • Resultat efter skatt uppgick till 391 (4 520) miljoner kronor.
  • I 2010 års resultat efter skatt ingick realisationsvinst om 4 427 miljoner kronor från avyttrade enheter.

Fjärde kvartalet oktober till december 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 5 618 (6 073) miljoner kronor.
  • Rörelseresultatet uppgick till -68 (-525) miljoner kronor.
  • Resultat efter skatt uppgick till 28 (-277) miljoner kronor.
  • Införande av nytt IT-stöd i butikskedjan slutfördes under fjärde kvartalet trots kraftiga IT-driftsstörningar i samband med att Apoteket drabbades av ett större datahaveri.

Bokslutskommunikén för år 2011 finns på apoteket.se

För mer information kontakta:
Ann Carlsson, vd och koncernchef Apoteket, 010-447 57 57
Jan Johansson, CFO Apoteket, 010-447 5797
Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket, 010-447 5074

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter. Vår rådgivning och våra lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg.