Bästa Apoteket-leverantörerna prisades på Fotografiska

Den 22 september firades Apotekets bästa leverantörer på Fotografiska i Stockholm. Det var den första upplagan av Apotekets leverantörsdag där vinnare utsågs inom bland annat kategorierna Årets Leverantör Egenvård, Årets Affärssatsning och Årets kampanj.

Apoteket delar ut detta pris till några av företagets leverantörer som på olika sätt utmärkt sig under året som gått. Utmärkelsen grundar sig i att bidra till Apotekets enastående kundnytta, att leverantörernas arbete ”stärker Apotekets vision om ett liv i hälsa” och att affärsmålen nås. Kärnvärden som trovärdighet och omtänksamhet ska stå i främsta rummet.

Priset delas ut i fem olika kategorier för år 2011: Årets Leverantör Egenvård, Årets Leverantör Receptbelagd, Årets Affärssatsning, Årets Miljösatsning och Årets Kampanj.

─ Apoteket samarbetar med många duktiga leverantörer. Våra val har fallit på Actavis, Pfizer, Letsfaceit, Green Medicine och CCS. Dessa har vågat utmärka sig och har på så sätt bidragit till att vi är den marknadsledande apoteksaktören, sägerAnn Carlsson, vd Apoteket AB.

Kategori Nominerade Vinnare
Årets Leverantör, EgenvårdÄr den leverantör som tillsammans med Apoteket bäst lyckats i samarbetet mot visionen ”Ett liv i hälsa” och samtidigt hjälpt våra kunder att uppfatta några av Apotekets kärnvärden – trovärdighet, och omtänksamhet. Hardford

Antula

Actavis
Vinnare 2011: ActavisActavis har prioriterat Apotekets kanal, är öppna för ett affärsmässigt och nära samarbete och kommer alltid först med nya erbjudanden och håller hög leveranssäkerhet.
Årets AffärssatsningÄr den leverantör som i samarbetet med Apoteket genomfört en kundorienterad och framgångsrik affärssatsning inom en kategori. LetsfaceitHardfordGreen Medicine Vinnare 2011: LetsfaceitLetsfaceit har visat en mycket god vilja till affärsmässigt samarbete genom att vara lyhörda för Apotekets specifika önskemål, vilket starkt bidragit till att driva vår satsning in på en ny marknad. Letsfaceit har också visat att de utgår ifrån kundens behov, är innovativa och trendmedvetna samt dessutom visat prov på ett stort kvalitetstänkande.

Årets Kampanj 2011 Är den leverantör som tillsammans med Apoteket genomfört en kampanj på ett för kunden och oss enastående sätt. Green MedicineNovartis L`Orèal Vinnare 2011: Green MedicineGreen Medicine driver utveckling inom hälsoområdet med kundanpassade produkter och kommunikation. Genom nylanseringen av Iberogast, med egen marknadsföring och tillsammans med vår satsning inom Mage har Green Medicine bidragit till att lyfta kategorin till en betydligt högre position.
Årets MiljöinsatsÄr den leverantör som i sin produktutveckling och sin fokus på kunderna alltid sätter miljön i främsta rum. HardfordCCSEvolan Vinnare 2011: CCSCCS delar Apotekets värderingar att produkterna ska ha en bra funktion, vara säkra att använda samt ha en låg belastning på miljön. Detta ställer stora krav. Apoteket driver kvalificerings-processer och vi är beroende av våra leverantörers kompetens, engagemang och flexibilitet. Vinnaren har på ett utmärkt sätt samverkat med Apoteket i detta arbete.
Årets Leverantör, Receptbelagda läkemedelÄr den leverantör som tillsammans med Apoteket lyckats bäst i samarbetet mot visionen ”Ett liv i hälsa”, så att kunderna uppfattar Apotekets kärnvärden – trovärdighet, omtänksamhet, nytänkande och handlingskraft. Orion PharmaPfizerSpecific Pharma Vinnare 2011: PfizerPfizer har under det gångna året på ett föredömligt sätt arbetat tillsammans med Apoteket för att förenkla och förbättra läkemedelsanvändningen bland våra kunder, minskat risken med handeln av illegala läkemedel och tagit tillvara på Apotekets behov och intressen.

För mer information:
Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket AB, 070-590 28 93 eller eva.fernvall@apoteket.se