Få koll på ditt blodsocker på Apoteket

Nu kan du mäta ditt blodsocker och kartlägga din personliga risk för diabetes typ 2 med Apotekets Blodsockerkoll. Den lanseras på Apoteket på Världsdiabetesdagen den 14 november. Syftet med mätningen är att bidra till att förebygga sjukdomen och att ge människor som ligger i riskzonen möjlighet att upptäcka det i tid. Apoteket skänker 50 kronor till diabetesforskningen för varje mätning som sker under premiärveckan.

– Så många som 300 000 svenskar kan ha oupptäckt diabetes typ 2 eller ett förstadium till det. Den här typen av diabetes går att förebygga eller skjuta upp. Ju tidigare man upptäcker ett förhöjt blodsocker desto bättre, säger Kerstin Brismar, diabetesläkare och professor vid Karolinska Institutet, som varit ett stöd i utvecklingen av blodsockerkollen.

Apotekets Blodsockerkoll innefattar ett enkelt blodprov, ett vetenskapligt utarbetat riskvärderingstest och ett samtal med en hälsokollsfarmaceut.

– Genom att vi nu erbjuder Apotekets Blodsockerkoll kan kunden enkelt ta reda på sin personliga risk att drabbas av diabetes typ 2. Är risken hög rekommenderar vi läkarkontakt. I annat fall kan vi ge råd om hur man förebygger sjukdomen genom en hälsosam livsstil, sägerMarianne Norelius, hälsostrateg på Apoteket.

För att stötta svensk diabetesforskning har Apoteket beslutat att skänka 50 kr till forskning för varje mätning som sker under veckan 14 – 20 november.

Apotekets Blodsockerkoll kostar 195 kr och finns på 100 apotek i Apotekets butikskedja. För att hitta ditt närmaste apotek som har tjänsten besök apoteket.se.

Fakta om Apotekets Blodsockerkoll

• Du bokar tid på ditt apotek och får träffa en av Apotekets specialutbildade hälsokollsfarmaceuter i en avskild miljö.
  • Du får dels ta ett enkelt blodprov (stick i fingret), dels fylla i ett frågeformulär. Blodprovet visar om du har en förhöjt värde idag, medan frågetestet klassar din risk utifrån dina levnadsvanor, ålder och ärftlighet.
  • Du kommer tydligt att se hur du kan förebygga sjukdomen genom sättet du lever.
  • Pris: 195 kr

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marianne Norelius, Hälsostrateg, Apoteket AB, 070-628 80 70

Eva Fernvall, Varumärkesdirektör Apoteket AB, 070-590 28 93

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter.
Vår rådgivning och våra lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och företag.