• Apoteket/

Släpp dofterna loss det är vår:Apolivas populära doftserie får fler familjemedlemmar

Alla har vi doftminnen som för oss tillbaka i tid och rum. Vårt luktsinne är nära förbundet med våra minnen och dofter kan framkalla känslor som påverkar oss på olika sätt. Apoliva tar vårt luktsinne på allvar och vill med ett utökat och väldoftande sortiment från Apoliva sätta doften i fokus. De nya produkterna går att köpa i Apoteket AB butiker från och med april 2011.

Alla vet hur emotionellt man kan reagera på en doft – en hastig förnimmelse av en parfym som påminner om en släkting eller en doft som påminner om en gammal kärlek. Apoliva vet att dofter påverkar oss och tar vårt luktsinne på allvar.

– Eteriska oljor har använts i århundraden för att påverka sinnet på ett positivt sätt och vi har tagit fasta på att dofter är bra för vårt välbefinnande. Vi är därför stolta att med vår utökade doftserie erbjuda effektiva produkter med friska dofter som verkar välgörande för både kropp och själ, säger Gisela Nilsson produktchef Apoteket AB.

Förra året lanserades en ny doftserie med stor framgång. På begäran av sina kunder utökar nu Apoliva doftserien med ytterligare tio produkter. Serien bygger på dofterna ”solmogna frukter och passion” där doften är inspirerad av passionsfrukt, äpple och persika samt ”gröna frukter och mynta” som doftar äpple, päron, mynta och persika.

Den utökade doftserien består av deodorant, handtvål, scrubcrème och handcrème. Apoliva lanserar även en utökad summer edition av duschgel, bodylotion och lipbalm. Produkterna kommer att finnas i butik från och med april/maj 2011 och kostar mellan 39 – 49 SEK. I Apolivas doftserie finns sedan tidigare även bodylotion, lipbalm, duschgel och body soufflé i dofterna gröna frukter och solmogna frukter.

Fakta om dofter:

Vi styrs i stor utsträckning av dofter. Människor, djur, växter och allt som existerar sänder ut doftämnen. I näsans slemhinna finns miljontals nervceller och totalt 350 olika luktmottagare som sparkar igång en process som leder till att vi känner en doft. Via luktnerven transporteras doftsignalen till olika delar i hjärnan där vårt sinne påverkas: känslornas centrum och där vi lagrar nya minnen. Doften kan sedan framkalla en känsla eller ett minne som man bär med sig hela livet.

För mer information kontakta:

Eva Fernvall, varumärkesdirektör Apoteket, 010-447 50 74, 070-590 28 93
Gisela Nilsson, produktchef Apoliva, 076 - 781 04 59

Vi är Hela Sveriges Apotek – vi erbjuder konsumenter i hela landet läkemedel och attraktiva hälsoprodukter.
Vår rådgivning och lösningar ska inspirera till ett liv i hälsa och göra det enklare att må bra. Apoteket har ett stort utbud av kunskapstjänster och erbjuder läkemedelsförsörjning till många verksamheter inom vård och omsorg. Viktiga kunder på den här marknaden är landsting, kommuner och företag.