"En bra hälsa kräver en god miljö" Apoteken i Jönköping - första apoteken i Europa med EMAS-certifikat - ett nytt miljöledningssystem Den 22 december erhåller apoteksgrupp Jönköping miljöcertifikatet EMAS. EMAS, Eco Management and Audit Scheme, är ett miljöledningssystem som skapats inom EU och som tar sikte på att säkra ett väl fungerande miljöarbete genom förebyggande åtgärder och ständiga förbättringar. EMAS gällde tidigare endast industrianläggningar, men har utvidgats till att gälla även tjänsteföretag. Apoteksgrupp Jönköping, en av Apoteket AB:s 23 grupper, är sannolikt först i Europa med att få miljöcertifikatet EMAS. Apoteket AB kunde för flera år sedan konstatera ett stort behov av ett miljöledningssystem i företaget. Apoteksgrupp Jönköping har kommit långt med miljöarbetet och det föll sig därför naturligt att utse gruppen till pilotgrupp. Våren 1997 genomfördes en miljöutredning som legat till grund för det fortsatta arbetet mot en EMAS-certifiering. På de viktigaste miljöaspekterna sattes följande mål: - Minska mängden förbrukningsmaterial - Minska miljöpåverkan från transporter - Minska flyg- och bilåkning - Minska läkemedelsavfallet - Förbättra avfallshanteringen Under tre dagar i juni granskades apoteksgruppen av det norska företaget Gröner Certification AB. Tre revisorer besökte 13 apotek i gruppen och granskade deras miljöarbete. Efter en uppföljande granskning i oktober stod det klart att Apoteksgrupp Jönköping skulle bli EMAS-godkänd. - Arbetet med miljöledningssystemet EMAS inom Jönköpingsgruppen är ett pionjärarbete och skall nu följas av andra apoteksgrupper, säger Bo Gunnarson, miljöchef Apoteket AB. Vid en ceremoni vid Apoteket Lejonet i Jönköping den 22 december överlämnas EMAS godkännandet officiellt. Vid ceremonin deltar även bl.a. riksdagsman Jan Bergquist, ordförande i Miljövårdsberedningen och ordförande i Apoteket AB samt Stefan Carlsson, VD, Apoteket AB. Information: Thony H Björk, informationsdirektör Apoteket AB, tel. 08 - 466 11 61, 070 - 520 03 57 Sören Dawidson, projektledare EMAS, Apoteksgrupp Jönköping, tel. 0380 - 100 09 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/20/19991220BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/20/19991220BIT00440/bit0002.pdf