Apoteket satsar på bättre folkhälsa

Apoteket satsar på bättre folkhälsa Dagligen tar vi del av debatten kring bristerna i den svenska folkhälsan. En debatt om allt ifrån minskad tid för fysisk aktivitet i skolorna till nödvändigheten i att vi vuxna rör oss mera för att orka med de krav som finns kring oss. Apoteket AB och Svenska Orienteringsförbundet arbetar sedan två år tillbaka med en gemensam satsning på friskvård och motion. Naturpasset är en aktivitet som ska locka alla människor att komma igång med att röra sig ute i naturen. Naturpasset finns på ca 300 orter i landet och kan köpas på de flesta apoteken. - Naturpasset är ett sätt för oss på Apoteket att visa vårt engagemang för frågor som rör förebyggande vård, säger Thony Björk, informationsdirektör på Apoteket AB. Det handlar om att hjälpa människor till bättre hälsa och Apotekets framtida roll kommer i betydligt större utsträckning att handla om rådgivning inom bl a friskvård, fortsätter Thony Björk. Den 20 maj är den officiella startdagen för Naturpasset. Då räknar man med att större delen av de drygt 300 orterna som arrangerar Naturpasset har kommit igång. Men redan den 17 maj inbjuder Apoteket och Svenska Orienteringsförbundet in till ett eftermiddagsseminarium i Stockholm som handlar om motionens betydelse för ett friskare liv. Efter seminariet kan den som vill med att prova Naturpasset under en runda i Djurgårdens underbara natur. Mer information om seminariet kan fås av Jens Lindquist, Svenska Orienteringsförbundet, tfn 08-605 63 46. För mer information om Apotekets satsning på Naturpasset kontakta: Thony Björk, Apoteket AB, tfn 08-466 11 61. Naturpasset är enkel orientering där man med kartans hjälp ska besöka utsatta kontroller ute i ett naturnära område. Man bestämmer själv i vilken takt man vill besöka kontrollerna och man kan använda passet så många gånger själv man vill. Naturpasset genomförs mellan maj och september och kostar 30 - 50 kronor. Priset och aktivitetens längd kan variera mellan olika orter i landet. Det har totalt sålts ca 70.000 pass under Naturpassets två första år. Av dessa har ca 16.000 sålts via apotek. Till Naturpassets tredje år finns det förhoppningar att kunna sälja upp mot 50.000 pass. Det skulle innebära att ca 100.000 människor skulle pröva Naturpasset under år 2000. Bilaga: Naturpasset - en väg till bättre hälsa ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/05/16/20000516BIT00930/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/05/16/20000516BIT00930/bit0002.pdf