Apotekets satsningar för att klara farmaceutbristen

Apotekets satsningar för att klara farmaceutbristen Apoteket AB arbetar med en rad olika åtgärder för att klara bristen på farmaceuter. Det handlar bland annat om att företaget verkar för fler utbildningsplatser för receptarier, rekryterar så kallade apoteksassistenter, satsar på att utveckla nya distributionsformer och arbetar för att utveckla en ny arbetsorganisation så att den farmaceutiska kompetensen bättre tas tillvara. Företaget planerar också att starta en personalpool för att bättre täcka upp brister lokalt. - Jag är full av tillförsikt om att vi ska komma till rätta med farmaceutbristen, säger personaldirektör Annelie Öberg Reinolf. - Men det förutsätter att vi hittar nya former för arbetsorganisationen och också utvecklar nya distributionsformer. För närvarande pågår arbete inom Apoteket AB med att utveckla tjänster för kunderna, i ett första steg, som rådgivning om läkemedel per telefon och Internet. Apoteket AB har redan rekryterat nära 300 apoteksassistenter och intresset för denna nya form av apoteksarbete har varit mycket stort. Syftet med rekryteringarna är i första hand att avlasta farmaceuterna. Farmaceut är ett samlingsnamn för både apotekare och receptarie. En apotekare har en femårig högskoleutbildning och en receptarie en tvåårig. För ytterligare information: Personaldirektör Annelie Öberg Reinolf, tfn 08-466 11 66 eller 070-209 71 28 Informationsdirektör Thony H Björk, tfn 08-466 11 61 eller 070-520 03 57 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/23/20000223BIT00780/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/23/20000223BIT00780/bit0002.pdf