Hur skall vi kunna bromsa kostnadsutvecklingen på läkemedel?

Hur skall vi kunna bromsa kostnadsutvecklingen på läkemedel? Läkemedelskostnaderna ökar snabbt. Det bekymrar landstingen som tar över kostnadsansvaret för läkemedel, det bekymrar staten som ersätter landstingen och som ansvarar för läkemedelsförmånen och det bekymrar den enskilde kunden/patienten som själv får betala alltmer för sina läkemedel - kanske han/hon måste avbetala. Läkemedelssortimentet ökar och allt fler potenta och dyra produkter står till läkarnas förfogande, och denna utveckling är på agendan i landstingens förhandlingar med staten. Det nyligen presenterade förslaget att höja högkostnadsskyddet pekar på problemets omfattning. Apoteket AB har åtagit sig att verka för en rationell läkemedelsanvändning och att läkemedelsförsörjningen genomförs till lägsta möjliga kostnader. Läkemedelsboken (LB) är ett sätt att fullgöra detta åtagande. LB ger underlag för ett optimalt läkemedelsval ur såväl terapeutisk som ekonomisk synvinkel. Genom att nyttja LB:s kostnadsjämförelser kan läkaren på några få sekunder få en överblick över sortimentet och kostnaden för det recept han/hon är i färd med att skriva och vilka alternativ som kan finnas. En självklar målsättning för Läkemedelsboken är att skapa förutsättning för bättre kontroll över förskrivningen och hur läkemedlen används. I den nya utgåvan (LB 1999/2000) ingår därför som nya kapitel dels anvisningar om Läkemedelsstatistik som hjälpmedel till god läkemedelsanvändning, dels ett kapitel om Läkemedelsinformation till läkare. Följsamhet till behandlingen - compliance - är en aktuell och viktig fråga när det gäller all terapi, men särskilt vid läkemedelsbehandling. Avsnittet Följer patienten läkemedelsordinationen? behandlar detta ämne. De läkemedel som förskrivs, hämtas ut men aldrig används utgör en stor (ca 25-30 %) och en helt onödig kostnad. Genom bättre information/kommunikation kan patienten bli mer motiverad att genomföra behandlingen. Ett annat nytt kapitel är Att värdera, välja och dosera läkemedel, vilket ytterligare belyser läkemedelsvalet som är en central fråga både för läkemedelskommittéer och den enskilde doktorn. Läkemedelsboken kan således bidra till ett bättre läkemedelsval och även en lägre läkemedelskostnad. För ytterligare information, kontakta gärna: Ordföranden i redaktionskommittén för LB, Thomas Ihre, tfn 08-616 14 03, minicall 0746-52 83 89 eller redaktör Signe Bogentoft, tfn 08-466 10 39. H/BG/presslease LB ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/04/29/19990429BIT00810/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/04/29/19990429BIT00810/bit0002.pdf