100 apotek drivs av småföretagare

Nu har Apoteksgruppen överlämnat 100 apotek till nya ägare av de totalt 150 apotek som ska säljas till enskilda apoteksägare. Under våren kommer ytterligare ett 20-tal att överlämnas löpande till nya ägare. Resterande apotek ingår i olika faser av försäljningsprocessen.

I mitten av april kunde Apoteksgruppen fira 100 överlämningar till nya ägare. Försäljningen går enligt plan och alla 150 apotek beräknas att bli sålda under året.

Under 2011 har Apoteksgruppen, förutom att sälja apotek, också utvecklat ett eget varumärke, ELW, med produkter som bär märkningen Svanen och rekommenderad av Astma- och Allergiförbundet.

Apoteksgruppen byter också ut det gamla IT-systemet, som ingick i övertagandet från Apoteket AB, till ett nytt som kallas för ExAGT. Systemet kommer från Pharma Logica och introduceras löpande på apoteken under våren och början av hösten.

Anna Lena Boucht, informationschef Apoteksgruppen, telefon 0703-47 23  05

För frågor om försäljningsprocessen kontakta:
Claes Kjellander, projektchef, telefon 070-575 68 05

Apoteksgruppen är en rikstäckande kedja med 150 apotek från Gällivare i norr till Borrby i söder. Apoteken drivs av lokala småföretagare med en gemensam serviceorganisation. Genom att kombinera den stora kedjans skalfördelar med den lokala entreprenörens kunskap, service och kundfokus, skapar vi personliga och inspirerade apotek.

www.apoteksgruppen.se