Första småföretagarapoteket invigt

Apoteket Lotsen i Vaxholm har öppnat i ny regi. Det är Ulrika Mandato och Camilla Aspås, apotekschef respektive farmaceut på apoteket, som har tagit över. Socialminister Göran Hägglund klippte bandet på premiären den 4 juni. Också Apoteksgruppens vd Jens Sandström var på plats.

Apoteksgruppen är ett småföretagarkoncept i form av en rikstäckande kedja med 150 apotek i hela landet. Apoteken ska drivas av entreprenörer och lokala småföretagare med en gemensam serviceorganisation.

Apoteket Lotsen i Vaxholm är det första apoteket som tas av över av småföretagare. Vaxholm är en tillväxtkommun och har många utländska besökare. Apoteket kommer att ha öppet sju dagar i veckan.

– Vi bor i Vaxholm och känner kunderna, säger Ulrika Mandato, som är vd. Vi vill erbjuda ett bättre omhändertagande, bredare sortiment och generösa öppettider.

– Vi kommer att satsa på barnfamiljerna och vill vara inspirerande med nya, spännande produkter, säger Camilla Aspås, som är styrelseordförande.

Under öppningsveckan har apoteket ett kampanjerbjudande som omfattar ett 20-tal produkter. Det handlar om babyvaror, munskölj och krämer.

Apoteksgruppen hade under 2009 en marknadsandel på 13 procent och 950 anställda. Omsättningen var cirka 3,9 miljarder kronor. Det är den fjärde största apoteksaktören i dag.

Ulrika Mandato, Apoteket Lotsen i Vaxholm, telefon 08-541 330 38