• Appeartex/

Appeartex bryter ny mark i kampen mot bakterier - Svensk innovation kan rädda tusentals liv

Report this content

Det svenska bioteknikföretaget Appeartex kan nu tillsammans med ledande svenska forskare på Chalmers och Smittskyddsinstitutet presentera ett banbrytande koncept för bekämpning av alla typer av mikroorganismer. Den patentsökta innovationen skapar nya möjligheter inom bland annat smittskydd som potentiellt kan rädda tusentals människoliv årligen. Sjukhusförvärvade infektioner är ett stort och växande problem. I Sverige räknar man med att mellan 5 och 10 procent av alla patienter i vården förvärvar någon slags infektion och på intensivvårdsavdelningarna är siffran så hög som 20-30 procent. Förutom lidande och i vissa fall dödsfall orsakar detta även stora förluster i ekonomiska termer; bara de ökade direkta vårdkostnaderna uppskattas till över miljarden. Inom sjukvården kämpar man för att komma till rätta med problemen, bland annat genom striktare hygienrutiner. I detta arbete blir Appeartex koncept ett effektivt verktyg. – Vi har lyckats ta fram ett koncept med universell infästning som rätt använt kommer att rädda liv och materiella värden för miljarder. Jämfört med traditionella sätt att bekämpa bakterier, vilka bygger på verkan av desinfektionsmedel, antibiotika eller andra kemikalier jobbar Appeartex med naturen. Användningsområdena inom olika branscher är ofantliga, säger Lasse Schönemyr, vd Appeartex AB. Appeartex koncept bygger på ett nytt tankesätt. I samarbete med professorerna Bengt Nordén, Fysikalisk kemi, Chalmers & f.d. ordförande i Nobelkommittén för kemi och Krister Holmberg, Teknisk ytkemi, Chalmers har Appeartex tagit fram en ytmodifiering som är applicerbar på praktiskt taget alla material. Bakterier som kommer i kontakt med den Appeartexmodifierade ytan genom fysikaliska interaktioner, snarare än kemiska, dras till och oskadliggörs på ytan. Innovationen påminner om ett flugpapper som fångar upp bakterier på det modifierade materialet. Genom att utnyttja en fysikalisk process förhindras också att mikroorganismerna utvecklar resistens, vilket t ex för antibiotika idag är ett stort och växande problem. Inom smittskyddsområdet erbjuder Appeartex metod stora möjligheter. Lars G Burman, Smittskyddsinstitutet vid Karolinska Institutet och medlem av Appeartex advisory board: – Jag ser många användningsområden inom till exempel sjukvården där kraven på en bakteriefri miljö är mycket stora. Möjligheten att använda Appeartex ytmodifiering på de flesta material ger även möjligheter att t.ex. komma åt luftburen smitta med hjälp av Appeartexmodifierade luftfilter. Nyligen har Appeartex med sin kunskap och teknik även hjälpt de drabbade i flodvågskatastrofen i Asien. Tillsammans med partners i form av Alingsås tvätteri, Göta Färgeri och Trioplast AB har Appeartex skickat ner ett ton modifierade sjukvårdsuniformer och två ton antibakteriell plastfilm till de värst drabbade områdena i Aceh provinsen i Indonesien. För ytterligare information kontakta: Lasse Schönemyr, VD Appeartex AB, 031-772 80 94, 0708-10 82 04, lasse@appeartex.com Daniel Persson, R&D Manager Appeartex AB. 031-772 81 25, daniel@appeartex.com Appeartex AB är ett Göteborgsbaserat innovationsföretag med sex anställda. Appeartex erbjuder kundanpassade lösningar som motverkar mikrobiell beläggning av ytor utan negativ påverkan på människor och miljö. www.appeartex.com