Delårsrapport

Tredje kvartalet 1 november 2019 - 31 december 2019

(Observera! Enbart 2 månader p g a ändrat räkenskapsår)

Väsentliga händelser för det tredje kvartalet (november - december, Observera! Enbart 2 månader p g a ändrat räkenskapsår)

Koncernen:

• Omsättningen uppgick till 1 638 TSEK (finns inga jämförelsesiffror p g a nytt räkenskapsår)
  • Resultatet uppgick till -2 919 TSEK (finns inga jämförelsesiffror p g a nytt räkenskapsår)
  • Resultat per aktie blev -0,06 SEK (finns inga jämförelsesiffror p g a nytt räkenskapsår)

Moderbolaget:

• Omsättningen uppgick till 0 TSEK (finns inga jämförelsesiffror p g a nytt räkenskapsår)
  • Resultatet uppgick till -2 528 TSEK (finns inga jämförelsesiffror p g a nytt räkenskapsår)
  • Resultat per aktie blev -0,03 SEK (finns inga jämförelsesiffror p g a nytt räkenskapsår)
  • I december anlitar Appspotr en välrenommerade forsknings- och analysfirma som strategisk rådgivare under två år framöver i syfte att stärka bolaget med ytterligare expertis och spetskompetens.
  • I december tar Appspotr ett lån om 5 MSEK av Formue Nord Markedsneutral A/S för att förverkliga ytterligare ett steg i försäljningsstrategin. Med det nya lånet kan bolaget parallellt  med pågående försäljning och leveranser, inleda arbetet med att förbereda nästa fas där en ny större organisation ska driva säljkampanjer internationellt.
  • I november fördjupar Appspotr och Hoodin sitt samarbete.
  • I november levererar Appspotr via återförsäljaren Appsales en app till en stor handelsplats inom Ingka Stores.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• I februari meddelar bolaget att man lanserar en kampanj mot offentlig sektor med Hoodin.
  • I februari meddelar bolaget att man integrerar Hoodins lösning i sin plattform.
  • I februari meddelar bolaget att försäljningen av 3.0 visar på ökad betalningsvilja där snittintäkt per kund har ökat med 40%.
  • I januari meddelar bolaget att man har utsett Mangold Fondkommision till likviditetsgarant för bolagets aktie listade på Spotlight Stock Market.
  • I januari meddelar bolaget att man har ställt ut personaloptioner som dock är villkorade av årsstämmans godkännande.

VD har ordet

Kommersialiseringen av plattformen pågår för fullt och bolaget är inne i en intensiv period med mycket aktiviteter.

Försäljningen av applicenser pågår enligt plan. Vi bearbetar både gamla och nya kunder för att bygga upp en referenskundbas på nya versionen av plattformen. Responsen från försäljningen hittills är mycket positiv, nya plattformsversionen har de funktioner kunderna efterfrågat länge.

Försäljning

Försäljningen fokuseras nu till organisationer som köper paket av applicenser i plattformen. Denna typ av försäljning skapar högre snittintäkt per kund och ger bolaget intäkter på appar som ännu inte är byggda och publicerade. Att sälja paket av applicenser på detta sätt var inte möjligt tidigare men stöds nu i nya versionen av plattformen. Något som efterfrågats länge av partners och organisationer som vill leverera volymer av appar.

Leverans

Vi kan nu leverera appar både till webben och till appbutiker. Tidigare hade vi ett fokus på enbart s k native appar men nya versionen av plattformen stödjer nu också Progressive Web Apps (PWA) vilket öppnar upp helt nya möjligheter för distribution av appar. PWA är en typ av app som fått allt större genomslag ute på marknaden idag. Nu vill organisationer kunna leverera appar via olika distributionskanaler till olika målgrupper av användare. PWA passar in bra för organisationer som behöver kunna bygga och leverera appar snabbt inom sina organisation. Detta öppnar möjligheten för IT att låta ”alla” anställda inom olika affärsenheter att bygga och lansera appar inom sin egen affärsenhet. Och utan att behöva involvera IT och få beslut på central nivå. Att implementera denna typ av demokratiserad utveckling av appar inom organisationer är en utveckling som just nu ökar kraftfullt runt om i världen.

Integrerade lösningar

Distribution av applicenser kommer att breddas till fler målgrupper genom att vi integrerar lösningar från systemleverantörer och digitala tjänsteleverantörer till plattformen. Denna möjlighet skapar stora möjligheter för Appspotr att nå ut via helt nya kanaler än vad som tidigare varit möjligt. Denna möjlighet är den mest spännande delen i kommersialiseringen av plattformen och där vi hoppas få se många intressanta exempel på volymaffärer framöver.

Tillväxt

Vi kommer att öka försäljningsinsatserna och öppna upp försäljningen publikt på vår hemsida enligt den plan vi arbetar efter. Siktet är tydligt inställt på att bli en av världens mest hyllade low-code plattformar och drivet att nå dit har aldrig varit större i bolaget.  Nu är det viktigt att vi får in användare i plattformen och rullar ut den på marknaden genom att göra rätt saker i rätt ordning. Förutsättningarna blir då väldigt goda för att skapa tillväxt.

Hälsningar,

Patric Bottne

VD Appspotr

Appspotr erbjuder en plattform med en rik uppsättning verktyg för utveckling och publicering av professionella appar till iOS, Android och webben. Plattformen används av återförsäljare och partners som säljer skräddarsydda appar och färdiga appkoncept som en tjänst till slutkunder inom näringsliv, offentlig sektor och organisationer. Plattformen säljs också direkt till storkunder som har behov av att utveckla och distribuera interna appar inom den egna organisationen. I Appspotr koncernen ingår också Appsales som är en återförsäljare och agerar likt en sådan men tillför också sälj och marknadskunskap till Appspotr. Moderbolaget Appspotr AB har sitt säte i Göteborg. Dotterbolaget Appsales Sweden AB har sitt säte i Stockholm.