DELÅRSRAPPORT

FÖRSTA KVARTALET 1 JANUARI 2024 – 31 MARS 2024

Sammanfattning av det första kvartalet

(Siffror inom parentes motsvarar samma period under föregående räkenskapsår)

Koncernen:

• Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2024-03-31 till 5 011 TSEK (6 081 TSEK) vilket motsvarar en minskning med 17,6 %.
  • De repetitiva avtalsintäkterna uppgick till 1 227 TSEK (1 766 TSEK). De repetitiva avtalsintäkternas andel av nettoomsättningen uppgick därmed till 77,6 % (75,2 %).
  • Omsättningen minskade med 33 % till 1 581 TSEK (2 348 TSEK).
  • EBITDA uppgick till -1 498 TSEK (-3 926 TSEK).
  • Resultatet uppgick till -1 719 TSEK (-5 358 TSEK).
  • Resultat per aktie blev -0,14 SEK (-2,74 SEK).

Moderbolaget:

• Omsättningen uppgick till 1 581 TSEK (2 348 TSEK).
  • EBITDA uppgick till -1 622 TSEK (-4 058 TSEK).
  • Resultatet uppgick till -1 656 TSEK (-5 306 TSEK).
  • Resultat per aktie blev -0,14 SEK (-2,71 SEK).

Väsentliga händelser under det gångna kvartalet

• Den 15 mars meddelade bolaget att skuldebrev ingåtts med befintliga ägare uppgående till ett sammanlagt kapitalbelopp om 1,9 MSEK. Skuldebreven kan påkallas via avrop.
  • Den 19 mars meddelade bolaget att styrelsen föreslår en kvittningsemission av aktier till befintliga fordringsägare om sammanlagt 1,5 MSEK, i syfte att förstärka bolagets balansräkning och minska skuldsättningen.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

• Inga

Annual Recurring Revenue (ARR) koncernen

ARR är ett av Appspotrs viktigaste finansiella nyckeltal. Det visar värdet av de fasta och rörliga avtalsintäkterna de kommande 12 månaderna. Eftersom kunderna tenderar att stanna länge så har varje ny ARR-krona ett högt värde.

ARR uppgick per 2024-03-31 till 5 011 MSEK (6 081 MSEK).

VD har ordet

Årets första kvartal avslutar på ett positivt sätt där mars månad blir den omsättningsmässigt bästa perioden sedan mars 2023.

Under inledningen av 2024 har ett intensivt arbete pågått med att förbättra processer och strukturer kring sälj och leverans. Glädjande nog kan vi se ett positivt avslut på kvartalet där mars blir den omsättningsmässigt bästa månaden på ett år.

Vad det gäller förändringsarbetet som inleddes efter förra årsstämman så har det resulterat i en ungefärlig sammanlagd kostnadsnedskärning om närmare 60 % inom organisationen. Vilket bidrar till att den kortsiktiga målsättningen om ett månatligt break even är fullt rimlig och nåbar.

Plattformen Appspotr 3 har en fortsatt hög leveransförmåga och intresset för fullservicekonceptet Cyan är fortsatt starkt på utvalda marknader.

En utmaning har varit en viss nedgång i ARR vilket vi huvudsakligen härleder till allmänna kostnadsnedskärningar från kommuner, som är en historiskt stor kundgrupp inom Appspotrs verksamhet. Vi vill tro att nedgången har nått vägs ände och att vi kan börja bygga ARR från nu genom nyförsäljning samt uppförsäljning på befintliga avtal.

Under kvartalet har skuldebrev ingåtts med befintliga ägare om sammanlagt 1,9 MSEK, för att förstärka den likviditetsmässiga situationen vid behov. Skuldebreven är möjliga att nyttja genom avrop fram till och med den sista september 2024.

För att ytterligare stärka den finansiella situationen har styrelsen föreslagit en kvittningsemission till befintliga fordringsägare om sammanlagt cirka 1,5 MSEK. På så sätt kan en förstärkning av balansräkningen ske genom att minska skuldsättningen.

Med vänliga hälsningar,

Anders Lissåker

VD Appspotr AB

För ytterligare information, kontakta:

Peter Wendel, styrelseordförande

E-post: info@appspotr.com

Denna information är insiderinformation som Appspotr AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 april 2024 kl. 08.00 CEST.

Mangold Fondkommission AB är Bolagets Certified Adviser.

Appspotr är ett IT-bolag som utvecklar, säljer och marknadsför mjukvarulösningar för utveckling av mobila appar med fokus på Low Code som innebär att användaren kan skapa mobila appar utan förkunskaper inom kodning. Via bolagets plattform Appspotr 3 erbjuds tjänster relaterade till formgivning, innehåll och publikation som innebär snabbare, effektivare produktion av appar till en väsentligt lägre kostnad. Kunderna återfinns bland annat inom IT-bolag, webbutvecklare och andra företag vilka utvecklar mobila applösningar till slutkund samt inom företag och organisationer med behov av apputveckling inom organisationen. Moderbolaget Appspotr AB har sitt säte i Göteborg. Dotterbolaget Appspotr South Asia Ltd har sitt säte i Colombo, Sri Lanka.