Delårsrapport

ANDRA KVARTALET 1 APRIL – 30 JUNI 2024

Sammanfattning av det andra kvartalet

(Siffror inom parentes motsvarar samma period under föregående räkenskapsår)

Koncernen:

• Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per 2024-06-30 till 4 778 TSEK (5 952 TSEK) vilket motsvarar en minskning med 19,7 %.
  • De repetitiva avtalsintäkterna uppgick till 1 213 TSEK (1 372 TSEK). De repetitiva avtalsintäkternas andel av nettoomsättningen uppgick därmed till 96 % (94 %).
  • Omsättningen minskade med 13 % till 1 263 TSEK (1 456 TSEK).
  • EBITDA uppgick till -1 490 TSEK (-4 759 TSEK).
  • Resultatet uppgick till -1 690 TSEK (-6 194 TSEK).
  • Resultat per aktie blev -0,11 SEK (-3,17 SEK).

Moderbolaget:

• Omsättningen uppgick till 1 263 TSEK (-1 456 TSEK).
  • EBITDA uppgick till -1 602 TSEK (-4 734 TSEK).
  • Resultatet uppgick till -1 615 TSEK (-5 982 TSEK).
  • Resultat per aktie blev -0,10 SEK (-3,06 SEK).

Väsentliga händelser under det gångna kvartalet

• Den 20 april meddelade bolaget att fordringshavarna i den kvittningsemission som godkänts av årsstämman, tecknat och tilldelats aktier. Genom kvittningsemissionen ökade antalet aktier till 16 091 352 stycken och aktiekapitalet till 1 126 394,64 SEK.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång

• Den 24 juli meddelade bolaget att ett LOI ingåtts med avsikt att förvärva 100 % av aktierna i det svenska techbolaget Adligo AB genom en apportemission. Detta efter att ha samarbetat i gemensamma projekt mot slutkunder och upptäckt möjligheter till betydande synergieffekter.
  • Den 22 augusti meddelade bolaget att en oberoende värdering inkommit från Swedish North Point Securities AB som föreslog ett sammanlagt marknadsvärde om 27 MSEK per den första augusti för samtliga aktier i Adligo AB. Efter förhandlingar mellan Appspotr och Adligo fortsätter dialogen kring en möjlig apportemission till en värdering inom intervallet 12 – 16 MSEK. Värderingsintervallet har förankrats hos större ägare i båda bolagen, vilka ser positivt på den fortsatta processen.

Annual Recurring Revenue (ARR) koncernen

ARR är ett av Appspotrs viktigaste finansiella nyckeltal. Det visar värdet av de fasta och rörliga avtalsintäkterna de kommande 12 månaderna. Eftersom kunderna tenderar att stanna länge så har varje ny ARR-krona ett högt värde.

ARR uppgick per 2024-06-30 till 4,8 MSEK (5,9 MSEK).

VD har ordet

Det gångna kvartalet har medfört givande dialoger kring strategiska samgåenden för att utöka bolagets tjänsteutbud och säljkanaler, tillsammans med att möjliggöra kostnadsbesparingar.

Även om vi inte riktigt når upp till de uppsatta säljmålen under det gångna kvartalet lyckas vi med en väsentlig resultatförbättring i jämförelse med motsvarande kvartal föregående år. Rörelseresultatet för koncernen slutar på -1,7 MSEK i jämförelse med -6,2 MSEK under motsvarande period föregående år. Det är värt att på nytt förtydliga att vi inte är nöjda med att generera negativa resultat utan strävar mot att nå break even inom en snar framtid.

För att möjliggöra det på kort sikt har dialoger förts kring strategiska samgåenden för att kunna dela på gemensamma kostnader och framförallt för att kunna genomföra gemensamma säljinsatser med ett bredare produktutbud och en väsentligt större potentiell kundbas, med tillhörande nya säljvertikaler. Detta tillsammans med potentiellt stora skalfördelar kring den tekniska plattformen och gemensam produktutveckling. Den möjlighet som har framstått med störst potential har landat i Adligo AB, efter att ha samarbetat i gemensamma projekt under lite drygt ett halvår. Efter att en avsiktsförklaring kring förvärv har ingåtts och efter att ett föreslaget värderingsintervall förankrats hos viktiga huvudägare, ser vi positivt kring den fortsatta processen. Dialoger kring en möjlig apportemission fortskrider och det ligger i vår förhoppning att kunna presentera detta till marknaden i en absolut närtid.

Med vänliga hälsningar,

Anders Lissåker

VD Appspotr AB

För ytterligare information, kontakta:
Anders Lissåker, VD

Mobil: +46 70 693 17 93

E-post: anders@appspotr.com

Denna information är insiderinformation som Appspotr AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 augusti 2024 kl. 08.00 CEST.

Mangold Fondkommission AB är Bolagets Certified Adviser.

Appspotr är ett IT-bolag som utvecklar, säljer och marknadsför mjukvarulösningar för utveckling av mobila appar med fokus på Low Code som innebär att användaren kan skapa mobila appar utan förkunskaper inom kodning. Via bolagets plattform Appspotr 3 erbjuds tjänster relaterade till formgivning, innehåll och publikation som innebär snabbare, effektivare produktion av appar till en väsentligt lägre kostnad. Kunderna återfinns bland annat inom IT-bolag, webbutvecklare och andra företag vilka utvecklar mobila applösningar till slutkund samt inom företag och organisationer med behov av apputveckling inom organisationen. Moderbolaget Appspotr AB har sitt säte i Göteborg. Dotterbolaget Appspotr South Asia Ltd har sitt säte i Colombo, Sri Lanka.