Apptus inleder omfattande forskningssamarbete med IT-Universitet i Köpenhamn

Report this content

Två miljoner danska kronor har givits i anslag till ITU av danska statens ”Forskningsrådet for Teknologi og Produktion" för samarbetet med sök- och databasteknikföretaget Apptus Technologies. En doktorandstjänst kommer att finansieras av projektet som innefattar applicering av algoritmiska metoder på databasproblem relevanta för Apptus.
- Vi är glada att kunna bidra till att mjuka upp skiljelinjerna dels mellan industri och universitet, dels mellan områdena databassystem och algoritmer. Om vi kan ta till oss varandras metoder gynnar det oss alla, säger Jesper Larsson, forskningsansvarig på Apptus. Han ingår i den ”advisory board” som Apptus kommer att bidra med för att förse forskarna på ITU med idéer och feedback utifrån näringslivets perspektiv.
- Vi ser fram emot att samarbete med ett innovativt, forskningsbaserat företag, säger Rasmus Pagh, projektledare och forskare på ITU. Det stora målet för projektet är att flytta gränserna för användning av databasteknologi.