Apptus får halv miljon för produktutveckling

Produktutveckling i skånska småföretag (PUSS) ger det Lundabaserade IT-företaget Apptus Technologies ett bidrag på cirka en halv miljon kronor, vilket är det högsta belopp som kan beviljas. Pengarna kommer att användas för forskning och produktutveckling av bolagets egenutvecklade sökplattform Theca.

– Det här ger oss möjligheter att ytterligare utveckla vårt intuitiva och användarvänliga gränssnitt för Apptus sökmotorer, säger Michael Mokhberi, VD i Apptus. Målet är att göra det ännu enklare för användarna att dra nytta av vår avancerade sökteknologi. I bedömningen har PUSS lagt stor vikt vid Thecas marknadspotential, möjlighet till kommersialisering samt Apptus kompetens och resurser att genomföra produktutvecklingen. För att få bidrag från PUSS krävs att pengarna ska gå till externa tjänster för att utveckla en vara eller tjänst. Utvecklingsarbetet måste ha passerat idéstadiet, vara nivåhöjande för företaget och förstärka konkurrenskraften. Efter insatsen ska produkten vara klar att sälja på marknaden. Dessutom krävs att det sökande företaget själva satsar lika mycket. Produktutveckling i skånska småföretag (PUSS) delar varje år ut cirka 6,5 miljoner kronor. Pengarna kommer ursprungligen från Tillväxtverket men förvaltas i Skåne av ett så kallat partnerskap bestående av Region Skåne, Almi och Innovationsbron. Målet med satsningen är att öka konkurrenskraften och i förlängningen få företagen att nyanställa.