En av världens största mobiltelefontillverkare väljer Apptus.

En av världens störta tillverkare av mobiltelefoner har valt Apptus Technologies som leverantör av sök- och rekommendationsmotorn till deras mobila underhållningsportal. Portalen är en del i bolagets strategi att bredda sitt erbjudande till att även omfatta underhållning.

Den mobila portalen kommer att vara tillgänglig både via nätet och via miljontals mobiltelefoner över hela världen. Den innehåller över 6 miljoner artiklar som till exempel filmer, musik och digital underhållning. Med Apptus sökmotor får bolagets kunder ett intelligent och intuitivt sökverktyg som är anpassat för mobil användning. Apptus lösning tar även hänsyn till användarnas tidigare sök och klickhistorik och kan utifrån det rekommendera produkter utifrån beteende och intresse. Teknologin analyserar hur alla användare rör sig på portalen och kan genom en analys av den samlade informationen ta fram profiler som bygger på gemensamma intressen hos olika grupper av individer. En utmaning var det faktum att allt innehåll på portalen av juridiska skäl inte får distribueras i alla länder. Därför tar sök och rekommendationsmotorn även hänsyn till vilket land användaren befinner sig. Systemet filtrerar i realtid det som visas och användaren söker automatiskt enbart bland de produkter som är relevanta. – Med tanke på att portalen är tillgänglig i över 20 länder och omfattar 6 miljoner artiklar krävdes det en intelligent och kraftfull lösning för att kunna hantera detta kostnadseffektivt, säger Michael Mokhberi, VD i Apptus.