Kjell & Company gör stor e-handelssatsning med Apptus Technologies

Nordens ledande återförsäljare av tillbehör till hemelektronik, Kjell & Company, väljer Apptus Technologies svenskutvecklade digitala säljare, Apptus eSales. Sök- och rekommendationsmotorn ska hjälpa Kjell & Companys kunder hitta rätt produkt direkt.

Apptus Technologies smarta och självlärande teknik är navet i Kjell & Companys nya e-handelsatsning med en sajt som snabbt anpassar sig efter kundens sökningar samt rekommenderar produkter utifrån beteende och intresse.

”Med över 7000 egna produkter och mer än 5000 externa produkter som vi har tillbehör till, är det väldigt viktigt att konsumenter direkt hittar det de söker efter”, säger Ulrika Klinkert, marknadschef på Kjell & Company.”Vi har valt Apptus eSales som ger våra kunder snabba och träffsäkra svar. Kunderna får en kortare sökväg via att exponeras för relevanta produkter baserat på vad konsumenter med liknande intresse har köpt. Vi har höga förhoppningar om att detta ska göra Kjell & Company till den bästa sajten för hemelektroniktillbehör i Sverige.”

Med Apptus eSales kan Kjell & Company erbjuda sina webbesökare en personlig säljare som hjälper dem hitta rätt i Kjell & Companys breda sortiment. Apptus eSales utgår från varje besökares sökningar, navigeringar, klick, produktinspektioner, produkter i varukorgen samt genomförda köp. Den fantastiska logaritmen bakom Appus eSales kartlägger varje besökares digitala avtryck där viktiga sökresultat och rekommendationer genereras automatiskt. Apptus eSales är inte bara självlärande utan också förlåtande, vilket hjälper besökarna att hitta rätt produkter vid felstavningar med funktioner som Autocomplete och Did-you-mean.

”Kjell & Companys varumärke är starkt förknippat med djup kompetens om ett brett produktsortiment och en kundservice som är jordnära, relevant och lättförståelig”, säger Michael Mokhberi, VD på Apptus Technologies. ”Apptus uppdrag är att göra det möjligt för Kjell & Company att erbjuda samma djupa kompetens och relevanta interaktion i den digitala butiken som i de fysiska butikerna. Vår självlärande programvara gör också att systemet ständigt utvecklas genom användarinteraktionen och blir mer erfaren - precis som Kjell & Companys duktiga säljare har lärt sig bakom disken i de fysiska butikerna.”

För ytterligare information kontakta marknadsansvarig Tina Jensen på Apptus, 0701-66 41 07, tina.jensen@apptus.com

Om Kjell & Company

Kjell & Company säljer tillbehör till hemelektronik via butiker och på webben, www.kjell.com. Bolaget har 57 butiker på 30 orter i Sverige, huvudkontor i Malmö samt ett inköpskontor i Shanghai. Familjen Dahnelius, grundare och aktiva i Kjell & Company, äger 50 procent av bolaget och den andra hälften ägs av Hakon Invest. Omsättningen 2010 var 643 miljoner kronor (2009 550 miljoner kronor) och rörelseresultatet 21,2 miljoner kronor (21,8 miljoner 2009). Företaget har drygt 500 anställda.

Apptus Technologies tillhandahåller en blixtsnabb säljmotor som är världsledande inom e-handel och sök. Den självlärande tekniken ger direkttillgång till relevant information. Apptus hjälper katalogföretag och e-handlare i över fyrtio länder att göra bättre affärer. Bland kunderna finns Eniro, Hitta, Bokus, Cdon och Nelly . Nyligen expanderade bolaget till England, men huvudkontoret ligger i Lund. Bolaget grundades 2000. Mer information om Apptus finns på www.apptus.com.