aPROch AB har avyttrat ett dotterbolag

aPROch AB har avyttrat ett dotterbolag Som ett led i de strukturella och organisatoriska förändringarna av aPROch koncernen som genomförs efter det att bolaget mottog en positiv slutrapport från det europeiska patentverket avseende det patentsökta aPROch System, har aPROch AB avyttrat dotterbolaget aPROch Tennis AB. Då aPROch Tennis AB var det enda bolaget i aPROch koncernen som inte använde sig av aPROch System, beslutade styrelsen att avyttra dotterbolaget. Affären har endast marginell påverkan på aPROch koncernens resultat och ställning. aPROch Tennis AB:s huvudsakliga verksamhet har varit som konsult åt Svenska Tennisförbundet. Efter mottagandet av den positiva slutrapporten för den internationella patentansökan - avseende aPROch System - har bolagets styrelse beslutat att renodla verksamheten genom fokusering på de affärsområden som arbetar med aPROch System samt att kommersialisera systemet utanför de egna verksamhetsområdena. aPROch AB arbetar idag, genom egna dotterbolag, med tillämpningar av metoden inom sjukvårds- och sportsektorn. Tack vare den positiva slutrapporten kommer nu aPROch AB att påbörja sitt arbete gällande samarbete med företag som kan kommersialisera metoden inom sina verksamhetsområden. aPROch:s vinst i dessa samarbeten är royalty- och licensintäkter. - Sedan pressmeddelandet om aPROch System släpptes i slutet av november har vi blivit kontaktade av företag inom handdator- och mobilindustrin. För tillfället för vi diskussioner som förhoppningsvis kan innebära stora möjligheter och framgångar för aPROch, säger Stefan Lundgren, VD i aPROch AB. - Formen för hur ett framtida samarbete kan se ut är dock för tidigt att uttala sig om, avslutar Stefan Lundgren. aPROch AB (publ.) är sedan december 2000 noterat på AktieTorget. Ängelholm den 15 januari 2002 För mer information kontakta: Stefan Lundgren VD, aPROch AB (publ.) 0431 - 41 77 80 stefan@aproch.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/15/20020115BIT00450/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/15/20020115BIT00450/bit0001.pdf