• APSIS/

Dåligt mobilanpassad e-post ger kraftigt bortfall i läsning och försäljning

Report this content

Undersökningsföretaget Snabba Svar har på uppdrag av Apsis precis som förra året tagit fram en undersökning som visar hur vi använder våra smarta mobiler. Undersökningen baseras på yrke, kön ålder, operativsystem och annat. Undersökningen visar en snabb utveckling av användandet av vad som idag är att betrakta som medborgarnas främsta verktyg för informationsinhämtning – smartphonen.

Undersökningen genomfördes i Sverige i juni 2013 med 1037 respondenter av undersökningsföretaget Snabba Svar på uppdrag av epostmarknadsföringsföretaget Apsis.

Några resultat ur undersökningen
-       60 procent av respondenterna i undersökningen säger att nyhetsbrev som är dåligt utformade att läsas på mobiltelefoner minskar sannolikheten för köp.
-       72 procent av respondenterna upplever i allmänhet att de nyhetsbrev som de får inte är lätta att läsa på mobiltelefoner*
-     Över 75 procent säger att företag som gör affärer med dig helst skall kontakta dig via epost.

”Att mottagarna förväntar sig att all kommunikation skall fungera i mobilen är i och för sig inte så förvånande. Däremot är det anmärkningsvärt att avsändarna inte lärt sig hantera detta korrekt ännu. Företag och framför allt e-handlare som inte gör detta ordentligt riskerar att förlora en rejäl del av sin försäljning från e-post.” säger Anders Frankel, grundare av Apsis.

Några ytterligare smakprov ur enkätresultatet:

Jag anser i allmänhet att de nyhetsbrev som jag får i min mobiltelefon är lätta att läsa på mobilen.
Stämmer mycket bra:                  8,2 %
Stämmer ganska bra:                29,6 %
Stämmer ganska dåligt:            23,5 %
Stämmer inte alls:                     38,7 %

Nyhetsbrev som är dåligt utformade för att läsas i mobiltelefonen minskar chansen för att jag köper någonting från leverantören.
Stämmer mycket bra:                33,3 %
Stämmer ganska bra:                26,4 %
Stämmer ganska dåligt:             11,8 %
Stämmer inte alls:                      28,5 %

Enkäten är en del av Apsis kommande rapport ”E-post i mobila enheter” där ett utkast som finns bifogat.

Anders Frankel, grundare, Apsis 0705-712588

Apsis grundandes 2001 i Malmö och levererar idag teknik till over 6 000 kunder i över 50 länder. Totalt har bolaget 165 anställda fördelat på kontor I Malmö, Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Helsingfors, Warszawa, Istanbul, Hong Kong och Shanghai. Största ägare är Norvestor som äger ca 73 %, resterade aktier ägs av ledningsgrupp och anställda i bolaget. Se mer på www.apsis.se