Kraven på mätbar marknadsföring ökar starkt

Särskilt stora företag på konsumentmarknaden kräver mer mätbarhet

Apsis och Sveriges Marknadsförbund har låtit undersökningsföretaget LOOA ta fram en studie över vilka marknadsföringskanaler som är effektivast i förhållande till kostnad. Studien visar också resultatet efter storlek på företag, hur många som mäter effektiviteten i de olika kanalerna samt hur den snabbt växande epostmarknadsföringen används.

Sju av tio säger att kraven ökat det senaste året
Resultatet visar att de flesta företag ställer allt högre krav på mätbarhet av de olika kanalerna. Sju av tio företag uppger att kraven ökat under det senaste året. Generellt gäller att B2C-företag mäter resultat i större utsträckning än B2B-företag samt att större företag mäter mer än små.

PR mest lönsamt och bannerannonsering minst lönsam
Sammantaget uppger företagen att PR är den mest lönsamma marknadsföringskanalen följt av den egna webbplatsen, epostmarknadsföring, mässor och reklam i etermedia. Längst ned på listan och alltså minst lönsamt är bannerannonsering, SMS, sociala medier och sponsring. Resultatet skiljer sig ganska mycket åt mellan B2C- och B2B-företag.

När det gäller epostmarknadsföring visar undersökningen att nära 50 procent av marknadsförarna tycker att epostaktiviteter påverkar försäljningen, särskilt bland medelstora företag inom B2B. Undersökningen visar också att kravet på mobilanpassad layout av epostmarknadsföring ökat med 144 procent på två år. Hela 59 procent av de tillfrågade hade redan anpassat marknadsföringen för att passa i mobilen.

Undersökningen genomfördes under december-januari i år och totalt 344 marknadsförare medverkade.

– Det är kul att se att mätbara marknadsföringsinsatser efterfrågas i allt större utsträckning. Alla olika vägar till marknaden som vuxit fram med all ny teknik blir svåra att överblicka och utvärdera om de inte mäts. Snart kan vi nog överge den gamla devisen om att hälften av marknadsinsatserna är meningslösa men att vi inte vet vilken del. För oss som sysslar med epostmarknadsföring visar studien att vi ligger helt rätt då vår teknik är enklare att följa upp och även testa budskap i, säger Apsis grundare och vd Anders Frankell.

Ladda ned hela undersökningen här:

Wiveca von Seth Renée, International Marketing Manager 0734-155880
Anders Frankel, vd och grundare, Apsis 0705-712588

Svenska Apsis tror på kraften, potentialen och möjligheterna med e-post. Därför utvecklar vi tjänster som gör det möjligt för företag och organisationer att kommunicera med sina målgrupper. Vi delar gärna med oss av vår kunskap och vi vill inspirera till nya tankar, effektivare arbetssätt och bättre resultat. Vårt mål är helt enkelt att skapa framgångsrik e-post. Apsis huvudkontor ligger i Malmö och har för närvarande kontor i åtta länder, där 140 anställda hjälper 6000 kunder världen över. År 2011 uppgick omsättningen till 140 miljoner svenska kronor. Se mer på www.apsis.se.