Mediekonsumtionen flyttar till smarta mobiler

Ny rapport visar att vi i snabbt ökande takt läser nyheter, mejl och nyhetsbrev i den smarta mobilen på morgonen, kvällen eller helgen

Apsis har tillsammans med undersökningsföretaget Snabba Svar tagit fram en undersökning som visar hur vi använder våra smarta mobiler baserat på yrke, kön ålder, operativsystem och annat. Undersökningen ger en hel del intressant information.

På ett år har antalet som läser mejl i till telefonen stigit med 50 procent
De senaste åren har allt fler börjat använda mobiltelefonen för att läsa e-post. På ett år har antalet som läser sin e-post i telefonen ökat från 42 till 62 procent. Bland 23-35-åringarna är det närmare 80 procent som läser mejl i telefonen. Mobilen används till att snabbt svara på enkla frågor och framförallt för att radera, så att mailkorgen är någotsånär rensad när datorn slås på. Mer än 50 procent säger att de framför allt läser mejl tidigt på morgonen, på kvällen och under helgen.

Iphoneanvändarna läser mejlen i telefonen fyra gånger oftare än androidanvändare
Bland operativsystemen är Iphone vanligast hos dem som arbetar med försäljning, media eller kultur. I de flesta andra yrken är Android vanligare. Däremot är ännu inte så många benägna att följa länkar i mejl och nyhetsbrev, anledningen till detta är att destinationen ofta inte är anpassad till mobiltelefon och att det tar tid att länka. Av de nästan 19 miljoner epostutskick som Apsis sände ut under maj i år lästes en tredjedel i en smartphone och intressant nog läste Iphoneanvändare e-posten i mobilen nästan fyra gånger så ofta som Androidanvändare.

– Studien visar att det hänt mycket på kort tid. Alla som arbetar med media och e-postkommunikation måste anpassa innehållet så att det blir lättare att ta till sig i smartphoneformat. Det är en spännande utveckling som utmanar oss att ytterligare anpassa innehåll och budskap till en verklighet där många börjar och slutar dagen med e-post och dessutom uppdaterar sig på lediga stunder på väg till eller från arbetet, säger Anders Frankel, vd och grundare på Apsis.

Ladda ned hela undersökningen här:

För mer information:
Wiveca von Seth Renée, International Marketing Manager 0734-155880

Anders Frankel, vd och grundare, Apsis 0705-712588

Svenska Apsis tror på kraften, potentialen och möjligheterna med e-post. Därför utvecklar vi tjänster som gör det möjligt för företag och organisationer att kommunicera med sina målgrupper. Vi delar gärna med oss av vår kunskap och vi vill inspirera till nya tankar, effektivare arbetssätt och bättre resultat. Vårt mål är helt enkelt att skapa framgångsrik e-post. Apsis huvudkontor ligger i Malmö och har för närvarande kontor i åtta länder, där 150 anställda hjälper 6000 kunder världen över. År 2011 uppgick omsättningen till 140 miljoner svenska kronor. Se mer på www.apsis.se.