Aptahem ingår avtal med Recipharm och tar ytterligare ett steg mot klinik

Aptahem (publ) meddelade idag att bolaget ingått avtal med CDMO-bolaget Recipharm. I samarbete med Recipharm kommer den farmaceutiska formuleringen av läkemedelskandidaten Apta-1 inför kommande fas 1-studie att tas fram. Utvecklingsarbetet kommer att  påbörjas direkt.

Recipharm är en global contract development and manufacturing organization (CDMO) med gedigen erfarenhet av läkemedelshantering och tillverkning. Formuleringsarbetet av Apta-1 inleds omedelbart.

”Vi är oerhört nöjda över att kunna knyta till oss den starka kompetens och erfarenhet som Recipharm innehar genom detta avtal. Valet av samarbetspartner är en betydande milstolpe. Vi rör oss nu med full fart framåt i utvecklingsprocessen av Apta-1 och med detta samarbete i hamn är jag övertygad om att vi kommer kunna accelerera ytterligare”, kommenterar Mikael Lindstam, VD Aptahem.

Anders Högdin, Ph.D., Senior Sales Director på Recipharm, kommenterar “Vi är glada över att kunna bidra med utvecklingen av Aptahems ledande läkemedelskandidat som har potential att tillgodose de stora medicinska behov som föreligger för sepsispatienter. Recipharm har lång erfarenhet av att utveckla läkemedel för kliniska studier samt kommersiell tillverkning och vi tror att vår gedigna kompetens i Solna kommer att vara en mycket värdefull tillgång under detta nya samarbete med Aptahem”.

Om Aptahem
Aptahem AB (Spotlight: APTA) är ett biotekniskt bolag som utvecklar aptamer-baserade läkemedel för behandling av livshotande tillstånd där koagulation och inflammation samverkar i sjukdomsprocessen. Apta-1, bolagets främsta läkemedelskandidat, är ett akutläkemedel som utvecklas med mål att stoppa de organ- och vävnadsskador som leder till den mycket höga dödligheten för bland annat sepsispatienter. Bolaget innehar patentskydd på strategiska målmarknader och utför ett aktivt affärsutvecklingsarbete mot framtida samarbetspartners.

Taggar: