BioStock-artikel: Aptahems vd om de lovande analysresultaten

Aptahem meddelade i juli månad att man har gjort intressanta fynd i fas I-studien med Apta-1, ett läkemedel under utveckling för behandling av svåra inflammatoriska tillstånd som sepsis. Efter datagranskningskommitténs granskning av studiedata, rekommenderades ytterligare analyser av kliniska biomarkörer, varpå studien pausades tillfälligt. I mitten av september kom resultaten där analyserna visat på lovande resultat samt nyligen en bekräftelse på god säkerhet. Sammanställningen slutförs nu tillsammans med den kliniska CRO’n för att återuppta fas 1a studien. BioStock kontaktade bolagets vd Mikael Lindstam för en kommentar.

Läs intervjun med Aptahems vd Mikael Lindstam på biostock.se.

Aptahem AB (APTA) är ett bioteknikbolag i klinisk fas som utvecklar RNA-baserade behandlingar för livshotande, akuta, tillstånd där koagulation, inflammation och vävnadsskada samverkar i sjukdomsprocessen. Bolagets huvudkandidat, Apta-1, befinner sig i tidig klinisk fas. I prekliniska studier har Apta-1 genom sina antitrombotiska, immunmodulerande och vävnadsreparerande egenskaper visat på mycket goda och lovande resultat för behandling av sepsis och kritiska tillstånd förknippade med sepsis. För mer information, besök www.aptahem.com.