Kohort 2 i Aptahems fas 1-studie genomförd och godkänd av etikkommittén

Aptahem AB (publ), ett bioteknikbolag som utvecklar behandlingar för patienter som drabbas av akuta inflammatoriska sjukdomar såsom sepsis, meddelar idag att den andra dos-kohorten i den kliniska fas 1-studien av friska frivilliga försökspersoner har genomförts samt godkänts av den nederländska etikkommittén.

Syftet med studien är att utvärdera säkerhet och tolerabilitet av Apta-1 i olika doser.

Som tidigare meddelats påbörjades den andra doskohorten i början på januari 2023, och är nu avslutad samt godkänd av myndigheten. Även i denna dosgrupp indikeras att Apta-1 är säker och tolereras väl.

Studien fortlöper enligt plan då den nederländska etikkommittén har gett sitt godkännande till att gå vidare till nästa doskohort. Etikkommittén ska enligt regelverket godkänna varje kohort innan nästa kohort kan påbörjas. Det finns dock en liten skillnad att efter varannan kohort skall utöver säkerhetsdata även resultat för farmakokinetik (PK), dvs Apta-1-aktiviteten (mängden) vid olika tidpunkter, skickas in för godkännande.

VD Mikael Lindstam kommenterar:

“Det är glädjande att få nyheten att den andra kohorten av doserade friska frivilliga gått bra samt att etikkommittén givit grönt ljus att få starta nästa kohort. Vi hoppas få se samma lovande resultat i denna nästa kohort som i föregående.”

Aptahem AB (APTA) är ett bioteknikbolag i klinisk fas som utvecklar aptamerbaserade behandlingar för livshotande, akuta, tillstånd där koagulation, inflammation och vävnadsskada samverkar i sjukdomsprocessen. Bolagets huvudkandidat, Apta-1, befinner sig i tidig klinisk fas. I prekliniska studier har Apta-1 genom sina antitrombotiska, immunmodulerande och vävnadsreparerande egenskaper visat på mycket goda och lovande resultat för behandling av sepsis och kritiska tillstånd förknippade med sepsis. För mer information, besök www.aptahem.com.